Αφιερωμα στο “SEINFELD”

tv’s... inspector

Η άφιξη του “Seinfeld” στο Netflix είναι πλέον γεγονός. Ο κολοσσός του streaming πλήρωσε περισσότερο από μισό δισεκατομμύριο (!) για να εξασφαλίσει το ριζοσπαστικό sitcom των 90’s όταν έχασε το “Friends” και μετά από μία μεγάλη αναμονή έφτασε η στιγμή που όλοι οι fans περίμεναν. Στην Ελλάδα ωστόσο το “Seinfeld” δεν είναι το ίδιο γνωστό, τουλάχιστον όχι σε σύγκριση με το “Friends”, παρότι στην Αμερική είναι το ίδιο διάσημα. Αυτή την αδικία λοιπόν θα προσπαθήσω να αποκαταστήσω τώρα.

Στις 5 Ιουλίου του 1989 το τοπίο της Αμερικανικής τηλεόρασης έμελλε να αλλάξει για πάντα με την πρεμιέρα μίας σειράς με θέμα το απόλυτο τίποτα. Ο κωμικός Jerry Seinfeld μαζί με τον πραγματικά ιδιοφυή Larry David σχεδίασαν μία σειρά όπου θα παρουσίαζε τη ζωή του Seinfeld παρατραβηγμένη και θα αφορούσε τη ζωή ενός κωμικού και το πώς εμπνέεται για τα shows του. Το NBC φυσικά δεν ενθουσιάστηκε καθόλου με την ιδέα και έδωσε το πράσινο φως για πέντε μόνο επεισόδια. Μη πιστεύοντας καν στις υποκριτικές ικανότητες του Jerry Seinfeld επέμεινε οι ηθοποιοί που θα τον πλαισιώνουν να είναι πραγματικά καλοί και έτσι κι έγινε, με την ομάδα να συμπληρώνεται με τον Jason Alexander στον ρόλο του τσιγκούνη φίλου του Seinfeld, την Julia Louis Dreyfus στον ρόλο της πρώην συντρόφου και νυν φίλης του και τον Michael Richards στον ρόλο του ιδιόρρυθμου γείτονα του. Το πρωταγωνιστικό κουαρτέτο είχε από την αρχή μεγάλη χημεία, στοιχείο απολύτως απαραίτητο αφού η σειρά δεν έχει πλοκή. Ένα επεισόδιο της μπορεί ολόκληρο να ακολουθεί τους πρωταγωνιστές του όσο περιμένουν στην ουρά ενός εστιατορίου ή όσο ψάχνουν το αυτοκίνητό τους στο γκαράζ ενός εμπορικού κέντρου. Δεν υπάρχει υπόθεση ούτε και φυσικά εξέλιξη. Παρά τα λάθη που κάνουν, τις κακές τους συμπεριφορές ή και τα ευτράπελα που παίρνουν μέρος οι χαρακτήρες ποτέ δε μαθαίνουν, δεν αντιλαμβάνονται και δεν εξελίσσονται. Αυτό είναι το ίδιο το κόνσεπτ της σειράς, ακολουθώντας ένα νιχιλιστικό μεν, αλλά ξεκαρδιστικό δε μοτίβο ριζοσπαστικό για τη mainstream τηλεόραση της εποχής που αναλωνόταν σε ρομάντζα, μαθήματα αγκαλιάς και απροσγείωτους χαρακτήρες που έπρεπε ντε και καλά να συμπαθείς – βλέπε Carrie Bradshaw και Ross Geller – . Απελευθερωμένο από political correctness και προσωπεία το “Seinfeld” παρουσιάζει μία πιο ρεαλιστική ματιά ανθρώπων με ελαττώματα που συναντάμε καθημερινά, χωρίς να προσπαθεί να τους μυθοποιήσει, να τους δικαιολογήσει, να τους κάνει «συμπαθείς».

Το “Seinfeld” αρνήθηκε να ακολουθήσει τη φόρμουλα των sitcoms της εποχής. Αντιθέτως, έσπασε τους κανόνες και έγινε «μία σειρά για το τίποτα», διότι και στις εννέα σεζόν του δεν συνέβη απολύτως τίποτε, όντας αφοσιωμένο σε μικρά καθημερινά πράγματα τα οποία τραβάει και μεγεθύνει. Αυτή την καινοτομία βέβαια παρότι οι οπαδοί της σειράς την αγκάλιασαν, το network δυσκολεύτηκε αρκετά

Το “Seinfeld” αρνήθηκε να ακολουθήσει τη φόρμουλα των sitcoms της εποχής. Αντιθέτως, έσπασε τους κανόνες και έγινε «μία σειρά για το τίποτα», διότι και στις εννέα σεζόν του δεν συνέβη απολύτως τίποτε, όντας αφοσιωμένο σε μικρά καθημερινά πράγματα τα οποία τραβάει και μεγεθύνει. Αυτή την καινοτομία βέβαια παρότι οι οπαδοί της σειράς την αγκάλιασαν, το network δυσκολεύτηκε αρκετά. Δεν είναι τυχαίο πως το επεισόδιο της σειράς με τίτλο “The Chinese Restaurant” – αυτό που εκτυλίσσεται ολόκληρο στην αναμονή ενός εστιατορίου – δεν το πίστεψαν ποτέ και καθυστέρησαν την προβολή του θεωρώντας το «αδύναμο» είναι αυτό που σήμερα θεωρείται το καλύτερο της και αναγνωρίζεται ως κορυφαίο. Εννέα σεζόν χωρίς πλοκή, χωρίς εξέλιξη χαρακτήρων, χωρίς φως στις διαπροσωπικές τους σχέσεις, χωρίς συναίσθημα, ακούγεται απίθανο ακόμα και για τη σημερινή εποχή, όμως οι master του είδους το κατάφεραν. Ο συνδημιουργός της σειράς Larry David που μετά δημιούργησε το “Curb Your Enthusiasm” όπου και πρωταγωνιστεί μέχρι σήμερα, συγκρούστηκε πολλές φορές με το κανάλι στις συναντήσεις τους αρνούμενος με άνεση να δώσει σημασία στις προτάσεις τους μέχρι και που του απαγόρευσαν να μετέχει στις συναντήσεις.

Με 10 νίκες στα Emmys, 68 υποψηφιότητες και αναγνωρισμένο ως η δεύτερη πιο καλογραμμένη Αμερικανική σειρά από το σωματείο σεναριογράφων των ΗΠΑ το “Seinfeld” έχει επάξια κερδίσει μία θέση στο τηλεοπτικό πάνθεον, παρόλα αυτά πέρα από κάποια σκόρπια επεισόδια στο Μακεδονία TV στην ελληνική τηλεόραση δεν είχε την τιμητική του όπως σειρές όπως το “Friends”, το “How I Met Your Mother”, το “Two and a half Men”, το “The Big Bang Theory” και η λίστα συνεχίζει και συνεχίζει. Και αυτό συμβαίνει κυρίως λόγω του ότι το χιούμορ του “Seinfeld” βασίζεται τόσο στη γλώσσα με έμφαση σε κάθε λέξη όσο και στην κουλτούρα, πράγμα που καθιστά δύσκολη τη μετάφραση και τη διατήρηση του χιούμορ.

Με 10 νίκες στα Emmys, 68 υποψηφιότητες και αναγνωρισμένο ως η δεύτερη πιο καλογραμμένη Αμερικανική σειρά από το σωματείο σεναριογράφων των ΗΠΑ το “Seinfeld” έχει επάξια κερδίσει μία θέση στο τηλεοπτικό πάνθεον, παρόλα αυτά πέρα[…] στην ελληνική τηλεόραση δεν είχε την τιμητική του. Κυρίως λόγω του ότι το χιούμορ του “Seinfeld” βασίζεται τόσο στη γλώσσα με έμφαση σε κάθε λέξη όσο και στην κουλτούρα, πράγμα που καθιστά δύσκολη τη μετάφραση και τη διατήρηση του χιούμορ

Γνωστή είναι επίσης η «κατάρα» του Seinfeld. Έτσι ονόμασαν το φαινόμενο που παρατηρήθηκε όταν μετά το φινάλε οι πρωταγωνιστές έκαναν αποτυχημένες προσπάθειες να φτιάξουν δικά τους sitcoms. Όπως είπε και ο Larry David βέβαια «αυτή η θεωρία είναι εντελώς ηλίθια. Είναι απλώς πολύ δύσκολο να κάνεις ένα επιτυχημένο sitcom». Όπως και να ‘χει όμως την υποτιθέμενη «κατάρα» έσπασε η Julia Louis Dreyfus με το “The New Adventures Of Old Christine” που της χάρισε μία ακόμη νίκη στα Emmys και άλλες τέσσερις υποψηφιότητες και μετέπειτα ξανά με το υπερ-επιτυχημένο “Veep” που της χάρισε ακόμη εννιά (!) Emmys, καθιερώνοντας τη ως μία από τις καλύτερες κωμικούς ηθοποιούς στα τηλεοπτικά χρονικά – η καλύτερη εάν ρωτάτε εμένα – ενώ και τα υπόλοιπα μέλη του καστ είχαν μία σχετικά καλή πορεία μετά το φινάλε της σειράς. O Jason Alexander επέστρεψε στο θέατρο, ο ίδιος ο Seinfeld συνέχισε την καριέρα του ως κωμικός, ενώ και ο Michael Richards τα πήγαινε καλά μέχρι τη ρατσιστική του επίθεση που στιγμάτισε την καριέρα του. Εάν έπρεπε όμως να βγάλουμε έναν «νικητή», αυτός θα ήταν σίγουρα η Dreyfus με μία υπέρλαμπρη μετά “Seinfeld” καριέρα.

Πολλά από τα αστεία του σήμερα έχουν παλιώσει με άσχημο τρόπο, ωστόσο η ουσία παραμένει. Είναι η σειρά που άλλαξε για πάντα την τηλεόραση με τη νιχιλιστική ματιά της απέναντι στα πράγματα και το χιούμορ της και θα παραμείνει για πάντα στην κορυφή.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.