«Ελευθερια»: Μερικες σκεψεις

Οι ιστορικές επέτειοι χρήσιμο είναι πλέον να απελευθερωθούν από το φολκλόρ στοιχείο που τις συνοδεύει. Χρήσιμο επίσης είναι να μην αποτελούν αφορμή για πανηγύρεις, οι οποίες στο κάτω- κάτω της γραφής μπορούν να προσφερθούν στον λαό οποτεδήποτε. Επιτέλους κάποτε ας θεωρήσουμε τις ιστορικές επετείους ως αφορμές μιας συζήτησης για τις αιτίες των γεγονότων. Πολύ εύστοχα πριν από λίγες ημέρες ένας Έλληνας διανοητής σημείωνε με αφορμή τις γαλλικές εκλογές, ότι η Δημοκρατία πνέει τα λοίσθια εξαιτίας του γεγονότος ότι απουσιάζει η σοβαρή δημοκρατική παιδεία. Στις περίφημες γιορτές των ιστορικών επετείων απουσιάζει και η στοιχειώδης ιστορική ανάγνωση, προαπαιτούμενο σοβαρό της όποιας συζήτησης. Ο άρτος και τα θεάματα καλά μεν, αν είναι καλά και αν έχουν την στοιχειώδη αισθητική, πλην όμως πόρρω απέχουν από το να διδάξουν. Η αναπαραγωγή ενός αυτάρεσκου ναρκισσισμού οδηγεί ασφαλώς μακριά από την ουσία των πραγμάτων. Πόσοι άραγε γνωρίζουν ότι πολίτες της μειονότητας π.χ. συμμετείχαν στην μεγάλη Εθνική Αντίσταση; Αυτό το σημαντικό στοιχείο αποτελεί κοινή ιστορική μνήμη του τόπου; Προφανώς όχι, δεδομένου ότι απουσιάζει και από κάθε επίσημη γραφή. Τα «Ελευθέρια» είναι απλώς η αφορμή. Τα ίδια ισχύουν και για κάθε μεγάλη επέτειο.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.