Πολλαπλες δυνατοτητες σπουδων στη Γερμανια για τους φοιτητες της φιλολογιας

Ενημερωτική εκδήλωση με θέμα: «Γερμανικός Πολιτισμός και Προοπτικές σπουδών και έρευνας στη Γερμανία» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Θερινού σχολείου του Τμήματος Ελληνικής φιλολογίας - Την πρόθεση του πανεπιστημίου του Αμβούργου να πραγματοποιηθεί και του χρόνου το θερινό σχολείο στην Κομοτηνή μετέφεραν οι Γερμανοί καθηγητές που συμμετείχαν σε αυτό

Τις προοπτικές σπουδών και έρευνας στη Γερμανία είχαν την ευκαιρία να γνωρίσουν όσοι βρέθηκαν στον δεύτερο όροφο της Λέσχης Κομοτηναίων τη Δευτέρα 26 Σεπτεμβρίου κατά τη διάρκεια της ενημερωτικής εκδήλωσης με θέμα: «Γερμανικός Πολιτισμός και Προοπτικές σπουδών και έρευνας στη Γερμανία» που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του Θερινού Σχολείου «Το αρχαίο δράμα ως παραστατική τέχνη» που διοργανώνουν αυτές τις μέρες στην Κομοτηνή το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου (Univerität Hamburg- Institut für Griechische und Lateinische Philologie) σε συνεργασία με το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης (Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας). 
 
Οι δύο καθηγητές του Γερμανικού πανεπιστημίου, ο Διευθυντής του προγράμματος θερινών μαθημάτων κ. Christian Brockmann και ο καθηγητής κ. Daniel Deckers αναφέρθηκαν στις δυνατότητες που υπάρχουν στη Γερμανία για σπουδές στην Κλασική Παιδεία, ενώ μίλησαν για τα καλύτερα λόγια για την εμπειρία τους από το θερινό σχολείο, ενώνοντας τη φωνή τους με αυτή της διοίκησης του τμήματος Ελληνικής φιλολογίας για πραγματοποίηση του θερινού σχολείου και του χρόνου αλλά και για την πρόθεση να καταστεί θεσμός.

Κοντά στους Έλληνες φοιτητές η Γερμανία 

Ο κ. Brockmann αναφέρθηκε στις δυνατότητες που έχουν προπτυχιακοί και μεταπτυχιακοί φοιτητές να σπουδάσουν αρχαία, βυζαντινά ή και μοντέρνα ελληνικά στα Γερμανικά πανεπιστήμια, ενώ μίλησε και για την έρευνα που γίνεται στο Πανεπιστήμιο του Αμβούργου σε βυζαντινά χειρόγραφα του 9ου έως του 14ου αιώνα των κριτικών για τη Λογική του Αριστοτέλη.

 
Ο ίδιος έχει ιδιαίτερα θετική εμπειρία από Έλληνες μεταπτυχιακούς μαθητές στο Αμβούργο, αλλά και από Έλληνες φοιτητές που σπουδάζουν στη Γερμανία μέσω του Erasmus, υποστηρίζοντας πως πλουτίζουν σημαντικά τόσο την ακαδημαϊκή όσο και την φοιτητική ζωή στο πανεπιστήμιο.
 
Ο κ. Brockmann σημείωσε πως η όλη του εμπειρία στην Κομοτηνή έχει υπάρξει ιδιαιτέρως ενδιαφέρουσα, μιας και με χαρά του δούλεψε με τους φοιτητές πραγματοποιώντας σεμινάρια για τους «Αχαρνής» του Αριστοφάνη και τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή, συζητώντας αυτά τα δύο έργα με τους μαθητές οι οποίοι έδειξαν πως είναι ιδιαίτερα έξυπνοι και ικανοί.
 
Εξήρε επίσης την οργάνωση του θερινού σχολείου, με ταξίδια στα αρχαία θέατρα Μαρωνείας και Φιλιππουπόλεως, ενώ εξέφρασε την πρόθεση να επαναλάβουν το θερινό σχολείο του χρόνου.
 
Αυτό βέβαια προϋποθέτει την εξεύρεση πόρων, μιας και το πρόγραμμα του Γερμανικού Υπουργείου Παιδείας με το οποίο πραγματοποιήθηκε φέτος το σχολείο δεν θα το χρηματοδοτήσει, αλλά θα προσπαθήσουν να βρουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης. 

Πολλαπλές δυνατότητες φοίτησης στη Γερμανία 

Για τα πιο τεχνικά στοιχεία των σπουδών στη Γερμανία μίλησε ο έτερος Γερμανός καθηγητής κ. Deckers, ο οποίος τόνισε πως η Γερμανία έχει υιοθετήσει πλήρως πλέον το σύστημα Bachelor/Master, και έχει με αυτόν τον τρόπο μια ελαφρά διαφορά από το Ελληνικό Πτυχιακό/Μεταπτυχιακό.
 
Έτσι περιέγραψε τις διάφορες δυνατότητες που έχουν οι φοιτητές είτε να βρεθούν για ένα ή δύο εξάμηνα σε Πανεπιστήμιο της Γερμανίας μέσω του Erasmus ή να έχουν άλλες ευκαιρίες να σπουδάσουν στη Γερμανία, ιδιαίτερα όσο αφορά τα μεταπτυχιακά. Τόνισε δε πως το κόστος των σπουδών στη Γερμανία είναι ένα μικρό υποχρεωτικό ποσό για διοικητικά έξοδα και η αγορά μιας κάρτας για τα δημόσια μέσα συγκοινωνίας που ανέρχεται στα 300 ευρώ το χρόνο.
 
Όσο για το θερινό σχολείο, ο κ. Deckers χαρακτήρισε ιδιαίτερη την εμπειρία του στην Κομοτηνή, μιας και είχε την ευκαιρία να δουλέψει με νεαρούς μαθητές και να δει πόσο πρόθυμοι είναι να μάθουν πώς προσεγγίζουν τα κείμενα στη Γερμανία, ενώ η μείξη πρακτικών και θεωρητικών στοιχείων απέδωσαν ήδη εμφανή αποτελέσματα ακόμα και στην αύξηση της αυτοπεποίθησης των φοιτητών. 

Θετική η εμπειρία των Γερμανικών Σπουδών 

Για την εμπειρία της ως απόφοιτη της Γερμανικής Σχολής Αθηνών και μεταπτυχιακή φοιτητής στην Γερμανία μίλησε η κ. Ιωάννα Παπαδοπούλου, Επίκουρη καθηγήτρια Κλασικής Φιλολογίας του ΔΠΘ, τονίζοντας ότι η γερμανική παιδεία εισέρχεται σε ένα τρόπο σκέψης που σέβεται τον κλασικό πολιτισμό και στηρίζεται σε αυτό, έχοντας στο κέντρο της τον Ουμανισμό.
 
Όσο για τις σπουδές στη Γερμανία, τόνισε πως υπάρχουν πολλά προνόμια, μιας και είναι μια χώρα πολύ φιλική και αγαπά τους Έλληνες φοιτητές, ενώ οι Γερμανοί φιλόσοφοι του 18ου και 19ου αιώνα ήταν οι πρώτοι που ασχολήθηκαν με την ερμηνεία και την έκδοση αρχαιοελληνικών και λατινικών κειμένων πολύ προτού αυτή η παράδοση επεκταθεί στις άλλες ευρωπαϊκές χώρες.
 
Πάντως εξέφρασε την ικανοποίηση όλων των διδασκόντων για την πρόοδο που έγινε την πρώτη εβδομάδα από πλευρά των φοιτητών, παρά το πυκνό πρόγραμμα, ώστε να μάθουν, να αποδώσουν και να παρουσιάσουν εργασίες.
 
Στο θεωρητικό επίπεδο, επισήμανε, ασχολήθηκαν περισσότερο με προβλήματα ερμηνευτικής του κειμένου σε σχέση με σκηνοθετικές πληροφορίες, αλλά και τη θεατρική μετάφραση, που αποτελεί ένα εντελώς διαφορετικό τμήμα της μεταφρασεολογίας.
 
Με βάση αυτή τη μετάφραση, προσπάθησαν με τη βοήθεια του κ. Ζάιμπελ και συγκεκριμένων ασκήσεων, να πάρουν το ρόλο του ηθοποιού, να μπουν στο κείμενο και να κατανοήσουν πώς να το «διαβάσουν».
 
«Έχουμε φιλολόγους ακόμα και στα σχολεία που δεν μπορούν να διαβάσουν ένα ελληνικό κείμενο ή ένα ποίημα» τόνισε, για αυτό και αυτή την εβδομάδα συνεχίζουν εμβαθύνοντας στις τραγωδίες και στο κομμάτι του δραματολόγου. 

Γνωριμία με το επάγγελμα του δραματολόγου 

Κάνοντας ένα απολογισμό της πρώτης εβδομάδας του σχολείου ο κ. Γιώργος Τσομής, Αναπληρωτής καθηγητής Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας του ΔΠΘ τόνισε πως πηγαίνει ιδιαίτερα καλά, έχοντας δώσει έμφαση στο θεωρητικό μέρος στη μετάφραση στους τρόπους και τις τεχνικές της, ενώ στάθηκαν και σε σκηνές από τον Αγαμέμνονα του Αισχύλου, με τους δύο Γερμανούς καθηγητές να ασχολούνται με τον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή και τους «Αχαρνής» του Αριστοφάνη.
 
Όσο για το πρακτικό μέρος, έδωσαν έμφαση στο σωστό τρόπο ορθοφωνίας, ενώ πραγματοποίησαν εκδρομές στο Αρχαίο Θέατρο της Μαρώνειας και το Αρχαίο θέατρο της Φιλιππούπολης, πραγματοποιώντας και μάθημα σε αυτό.
Αυτή την εβδομάδα θα εστιάσουν στο θεωρητικό μέρος και συγκεκριμένα στο τι μπορεί να προσφέρει η ενασχόληση στο αρχαίο δράμα για ένα φιλόλογο, με τον κ. Τσομή να κάνει ειδική μνεία στον φιλόλογο ως δραματολόγο.
 
«Κάτι που δεν υφίσταται στα περισσότερα ελληνικά θέατρα, αλλά είναι μια πρακτική και ένα επάγγελμα το οποίο συναντάμε πάντα στα γερμανικά θέατρα, είτε πρόκειται για δραματικό θέατρο είτε πρόκειται για λυρικό θέατρο. 

Μια πρώτη γνωριμία 

Τα μαθήματα στο σχολείο πραγματοποιήθηκαν υπό την επίβλεψη του κ. Μίκαελ Ζάιμπελ, που σημείωσε πως η προσέγγιση του θεάτρου ως παραστατική τέχνη δεν είναι κάτι το οποίο γνωρίζουν ή είναι εύκολα προσβάσιμο για τους φοιτητές.
 
Για αυτό και σε μια πρωτόγνωρη εμπειρία προσέγγισαν το κείμενο μέσα από μια σωματική προσέγγιση, έμαθαν πώς να κινούνται, να τοποθετούνται στο χώρο αλλά και τη φωνητική προσέγγιση του κειμένου, ένα κομμάτι που τους δυσκόλεψε αρκετά αλλά με την άσκηση βελτιώθηκαν αρκετά από την πρώτη εβδομάδα
«Το θέμα είναι να μεταφερθεί αυτή η πρόθεση που έχει κάποιος ηθοποιός ή κάποιος που παρουσιάζει ένα κείμενο, μέσα από υποκριτικές διαδικασίες ώστε να γίνεται αντιληπτό αυτό που φτάνει στο θεατή» επισήμανε ο ίδιος χαρακτηριστικά.
Βέβαια δύο εβδομάδες δεν φτάνουν για να εντρυφήσει κάποιος σε όλη την τέχνη του θεάτρου, όμως αποτελεί μια πρώτη γνωριμία που ο κ. Ζάιμπελ ελπίζει ότι θα έχει συνέχεια και μέσα στη διάρκεια του ακαδημαϊκού έτους. 

Ναι στη συνέχιση του θερινού σχολείου

Την πρόθεση του πανεπιστημίου και του  τμήματος να συνεχίσει τη συνεργασία με το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου εξέφρασε η πρόεδρος του Τμήματος Ελληνικής φιλολογίας κ. Ζωή Γαβριηλίδου,  τονίζοντας την προστιθέμενη αξία που δίνει σε ένα πολυεπίπεδο φάσμα το θερινό σχολείο.
 
Αφενός ήταν ιδιαίτερα σημαντικό για το ΔΠΘ γιατί ήρθαν σε αυτό σημαντικοί καθηγητές από το Πανεπιστήμιο του Αμβούργου και φεύγουν με τις καλύτερες εντυπώσεις για τη δουλειά που γίνεται σε αυτό, και αφετέρου για το τμήμα, γιατί ως πρόεδρος είχε την ευκαιρία να κάνει δύο συναντήσεις με τους Γερμανούς καθηγητές με τους οποίους συζήτησαν κάποια συγκεκριμένα project που θα κάνουν από κοινού βάζοντας τη βάση για μελλοντικές συνεργασίες.
 
Σημείωσε τέλος ότι και οι ίδιοι οι φοιτητές είχαν την ευκαιρία να ακούσουν άλλους καθηγητές από αυτούς που έχουν στο τμήμα, που τους μετέφεραν μια άλλη οπτική εφαρμοσμένη σε μεγάλο βαθμό με τη θεωρία που λειτούργησε σε ένα μεγάλο βαθμό ανατροφοδοτικά και για τους ίδιους.
«Νομίζω ότι το θερινό σχολείο έχει ένα θετικό αποτέλεσμα, ελπίζουμε να συνεχιστεί και μόλις τελειώσει θα αρχίσουμε να τρέχουμε για το επόμενο» σημείωσε κλείνοντας η κ. Γαβριηλίδου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.