Το τμημα ελληνικης φιλολογιας γιορταζει με «Βακχες» στο Μεγαρο Κομοτηνης

Σε συνεργασία με το Εργαστήρι Θεατρικής Παιδείας του ΔΗΠΕΘΕ

Τη σύνδεση του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου με την τοπική κοινωνία και το Δήμο Κομοτηνής, -όπως τόνισαν κι αμφότεροι οι εκπρόσωποι τους- αναδεικνύει η συνέργεια της Σχολής Ελληνικής Φιλολογίας και του ΔΗΠΕΘΕ, για τη διοργάνωση της θεατρικής παράστασης «Βάκχες» που ανεβαίνει στις 27 Μαΐου, από το Εργαστήρι Θεατρικής Παιδείας. Η εκδήλωση θα παρουσιαστεί στο Μέγαρο Μουσικής Κομοτηνής κι είναι ενταγμένη στον εορτασμό των 20 χρόνων λειτουργίας του Τμήματος.  
 
 

Συνεργασία με θετικό αντίκρισμα για τους δημότες

 
Η Πρόεδρος του ΔΗΠΕΘΕ κ. Σοφία Μενεσελίδου εξέφρασε την άποψη ότι το ζητούμενο της συνεργασίας με το πανεπιστήμιο και το άνοιγμα του στην τοπική κοινωνία, γίνεται πλέον πράξη με θετικό αντίκρισμα για τους δημότες. Θύμισε δε, ότι με  την επιστημονική συνδρομή της Προέδρου της Σχολής κ. Ζωής Γαβριηλίδου και το αμέριστο ενδιαφέρον της, ήδη ο τοπικός Δήμος λειτουργεί το κοινωνικό φροντιστήριο. Ενώ  κατόπιν πρότασης του τμήματος, περιλαμβάνεται στο εορταστικό πρόγραμμα για την επέτειο ίδρυσης του, η παράσταση Βάκχες που παρουσίασε πέρσι τον Ιούλιο το Εργαστήρι Θεατρικής Παιδείας του ΔΗΠΕΘΕ. Η κ. Μενεσελίδου, εκφράζοντας την ικανοποίησή της για την εξέλιξη της συνεργασίας, ανέφερε εξάλλου ότι η παρουσίαση της παράστασης στο χώρο του  Μεγάρου «περιποιεί τιμή για μας και τη θεατρική μας ομάδα»  
 

 
Οι ανθρωπιστικές σπουδές πλούτος για το πανεπιστήμιο και την κοινωνία

 
Μια σύντομη αναδρομή της πορείας του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας έκανε η Πρόεδρος του, καθηγήτρια κ. Ζωή Γαβριηλίδου, αφού μίλησε και για το ενδιαφέρον  για  μελλοντικές συνεργασίες με το Δήμο.
 
Το τμήμα δέχθηκε τους πρώτους του φοιτητές το 1995. Από  τον Οκτώβριο του 1999 μέχρι τις 20 Απριλίου του 2015, έχουν ορκιστεί  1554 φοιτητές ενώ από το μεταπτυχιακό  πρόγραμμα έχουν αποφοιτήσει 38 μεταπτυχιακοί φοιτητές και 14 ήδη διδάκτορες. Παράλληλα,  διοργάνωσε μεγάλα διεθνή συνέδρια και ημερίδες και σε συνεργασία με μεγάλα πανεπιστήμια όπως η Οξφόρδη ή η Ναλκο στο Παρίσι .Το διδακτικό του προσωπικό έχει πολλές φορές πλαισιώσει πολιτιστικές εκδηλώσεις της πόλης .
 
«Οι ανθρωπιστικές σπουδές,  παρότι αντιμετωπίζονται όλο και πιο συχνά, ως οι φτωχοί συγγενείς της εκπαίδευσης και της έρευνας, μπορούν να αποτελέσουν τελικά πλούτο για ένα πανεπιστημιακό ίδρυμα και για μία κοινωνία» τόνισε η κ. Γαβριηλίδου. Αν και τελικά όπως πρόσθεσε,  η υπεράσπιση των ανθρωπιστικών σπουδών δεν πρέπει να συνδέεται με όρους άμεσου κέρδους, δηλαδή πόσα χρήματα θα φέρει σε κάποια κοινωνία «γιατί έτσι τις μετατρέπουμε  σε κάτι άλλο» .
 
Η ίδια υπογράμμισε και την οικονομική στήριξη του ΔΠΘ για τη συγκεκριμένη διοργάνωση, εξαίροντας το ενδιαφέρον του Πρύτανη κ. Καραμπίνη για τις ανθρωπιστικές σπουδές στο τοπικό πανεπιστήμιο.
 
 

«Αυτά που μας ενώνουν, μπορούν να μας κάνουν πάρα πολύ δυνατούς»

 
Τη συμβολή του ΔΠΘ και του τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας ειδικότερα στην εξέλιξη της περιοχής, επισήμανε ο γενικός διευθυντής της ΑΝ.ΡΟ, υπεύθυνος για τη λειτουργία του Μεγάρου κ. Στάθης Κεφαλίδης. Η Κομοτηνή εξελίσσεται γιατί έχει δημιουργικούς ανθρώπους, είπε, συμπληρώνοντας ότι μέσα  «από συνέργειες μπορούμε να πετύχουμε πολλά. Αυτό που μας λείπει κι αυτό που πρέπει να ανακαλύψουμε είναι αυτά που μας ενώνουν. Γιατί αυτά που μας ενώνουν, μπορούν να μας κάνουν πάρα πολύ δυνατούς».
 
 

«Ο θεατής αντιμέτωπος με πλήθος σκηνικών εικόνων εξαιρετικής δύναμης»
 

Ο επίκουρος καθηγητής αρχαίας ελληνικής φιλολογίας κ. Γεώργιος Τσομής, εστίασε στο έργο του Ευριπίδη, μιλώντας για την ανυπέρβλητη δύναμη του ποιητικού λόγου των Βακχών,  τα εξαίσια χωρικά και τις αριστουργηματικές επικές αφηγήσεις των αγγελικών ρήσεων που το καθιστούν ως ένα από τα σπουδαιότερα έργα της παγκόσμιας δραματουργίας. Ο ίδιος χαρακτήρισε «αξιόλογη» την παράσταση που σκηνοθετεί η κ. Άννυ Μαχαιροπούλου η οποία μολονότι παρουσιάζεται από ερασιτέχνες ηθοποιούς, «συναγωνίζεται και επαγγελματικούς θιάσους».
 
Στην τραγωδία αυτή από την αρχή ως το τέλος, ο θεατής βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα πλήθος σκηνικών εικόνων εξαιρετικής δύναμης. Τη μεταμφίεση του Διονύσου, την απροσδόκητη σκηνική εμφάνιση του Κάδμου και του Τειρεσία, τη σκηνή των θαυμάτων του Παλατιού, τη σκηνή της παρενδυσίας του Πενθέα που αποτελεί κεντρικό σημείο του έργου, την εντυπωσιακή είσοδο της Αγάδης,  και τέλος τη μεγαλειώδη εμφάνιση του Διονύσου και τη θρηνητική έξοδο.
 

«Οι αντιφάσεις στο πρόσωπο του Διόνυσου»

 
Τη δική της ματιά στο έργο, ανέλυσε η κ. Μαχαιροπούλου, αναφερόμενη στο στοιχείο των αντιφάσεων.  «Η αντιπαράθεση του Διόνυσου  αντιπροσωπεύει ακριβώς το στοιχείο του χάους, του παράλογου που υπάρχει στη ζωή» ενώ ο Πενθέας που στο όνομα του κρύβει τη λέξη  πένθος  αντιπροσωπεύει  τον ορθολογισμό «που δεν χωρά τίποτα απρογραμμάτιστο, παράλογο και τυχαίο».  «Στη ζωή μας πρέπει να αφήσουμε παραθυράκια για να μπαίνουν όλα αυτά τα στοιχεία, διότι όλα τα καταπιέζουμε τόσο πολύ και βγαίνουν μάλλον με μορφή ακόμη πιο φρικιαστική, γιγαντώνονται» κατέληξε.
 
Η κ. Μαχαιροπούλου πρόσθεσε ότι ο τρόπος που δούλεψε η ομάδα» στηρίζεται αρκετά πάνω σε αυτοσχεδιασμούς που κάνουν οι ηθοποιοί» δηλώνοντας και τη χαρά της για την παρθενική εμφάνιση του Εργαστηρίου Θεατρικής Παιδείας στο Μέγαρο Μουσικής, στις 27 Μαΐου .
 
Σημειώνεται ότι στην παράσταση παίζουν οι  Γιώργος Αθανασιάδης, Κυριακή Αμβροσιάδου, Ντέμης Καρελιάδης, Άρης Κιλιγκαρίδης, Πέτρος Μπένος, Σταυρούλα Παπακοσμίδου, Εύα Σκότη και η Εύη Φιλιππίδου.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.