«Παραδοση» το Erasmus+ για το ΤΕΦ σημαντικα τα οφελη για τους φοιτητες

Α. Μαστρογιάννη: «Η κινητικότητα μας είναι αξιοζήλευτη, έχουμε πετύχει το μέγιστο δυνατό»

«Οι φοιτητές μας να επιδιώκουν το πρόγραμμα Erasmus+ να αποτελεί κομμάτι των σπουδών τους»

 
Στο πλαίσιο της ετήσιας συστηματικής ενημέρωσης για το πρόγραμμα Erasmus+, το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας άνοιξε τις πόρτες του και υποδέχτηκε τους φοιτητές του, από όλα τα έτη , οι οποίοι ενημερώθηκαν πλήρως σχετικά με τις δυνατότητες του Erasmus+, τόσο για την πρακτική άσκηση, όσο και για την συνέχεια των σπουδών τους στο εξωτερικό. Παρουσιάστηκαν όλοι οι διαθέσιμοι προορισμοί σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, όπως και το γνωστικό τους αντικείμενο.
 
Η ετήσια συνάντηση αποτέλεσε μια μοναδική ευκαιρία για τους φοιτητές που έμαθαν τις δυνατότητες που προσφέρει το ελληνικό πανεπιστήμιο και αξίζει κανείς να εκμεταλλευτεί. Στην συνάντηση παρευρέθηκαν φοιτητές και ακαδημαϊκοί που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus και μοιράστηκαν τις εμπειρίες τους. Άλλωστε από την βιωματική εμπειρία που μαρτυρούν οι ίδιοι οι συμμετέχοντες, αναδεικνύεται και η σημασία και η σπουδαιότητα της υλοποίησης αυτού του ευρωπαϊκού προγράμματος.
 
Μιλώντας στο ραδιόφωνο του Παρατηρητή, η κ. Άννα Μαστρογιάννη, καθηγήτρια λατινικής φιλολογίας και υπεύθυνη ακαδημαϊκός για το πρόγραμμα Erasmus+ του τμήματος, εξήγησε τα πολλαπλά οφέλη συμμετοχής στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα και γιατί το Τμήμα Ελληνικής Φιλολογίας ενθαρρύνει σε ετήσια βάση τους φοιτητές του, ώστε το πρόγραμμα Erasmus να αποτελέσει κομμάτι των σπουδών τους σε κάθε περίπτωση.
 

Πληροφορίες και διαδικασία συμμετοχής στο πρόγραμμα Erasmus+

 
Όπως ενημέρωσε η κ. Μαστρογιάννη,  «το ευρωπαϊκό εκπαιδευτικό πρόγραμμα Erasmus+, προβλέπει τη δυνατότητα φοίτησης σε κάποιο ξένο πανεπιστήμιο, για ένα διάστημα ενός εξαμήνου. Έχουμε δύο υποτροφίες, μια υποτροφία για σπουδές και η άλλη για πρακτική άσκηση. Μπορεί δηλαδή κάποιος φοιτητής να πάει για πέντε μήνες σε ένα ευρωπαϊκό πανεπιστήμιο, σε ένα από τα τμήματα με τα οποία το τμήμα μας έχει υπογράψει διμερή συμφωνία. Για την πρακτική άσκηση τα πράγματα είναι διαφορετικά, καθώς ο φοιτητής έχει το ελεύθερο να πάει σε κάποιο φορέα, ανεξαρτήτως ύπαρξης διμερούς συμφωνίας».
 
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέθεσε η ίδια, η διάρκεια μετακίνησης είναι από 3 έως12 μήνες, σε κάθε κύκλο σπουδών, ενώ για την πρακτική άσκηση είναι 2 έως 4 μήνες. Τον Μάρτιο συνήθως βγαίνει μια προκήρυξη από το Γραφείο διεθνών σχέσεων του ΔΠΘ και καλούνται οι φοιτητές μέσα σε ένα διάστημά ενός μηνός συνήθως να καταθέσουν την αίτηση τους με τα απαραίτητα δικαιολογητικά. Η προκήρυξη γίνεται μια φορά και αφορά όλο το επόμενο ακαδημαϊκό έτος, όπου οι φοιτητές δηλώνουν την προτίμησή τους για μαθήματα του χειμερινού ή του εαρινού εξαμήνου. Παράλληλα θα δημιουργηθεί και μια σελίδα στο facebook για μια πιο άμεση ενημέρωση των “Ερασμιτών” του τμήματος, ώστε να λαμβάνουν άμεσα πληροφορίες από όσους έχουν μετακινηθεί για πρακτικά ζητήματα, στέγασης, βιβλιοθηκών, κ.α.
 

«Μέχρι τώρα όλα τα παιδιά μας έχουν αναγνωρισμένα τα μαθήματα τους και έδειξαν τον καλύτερο εαυτό τους»

 
Η υπεύθυνη για το πρόγραμμα του Τμήματος Ελληνικής Φιλολογίας, τόνισε ότι «το τμήμα μας είναι ιδιαίτερα εξωστρεφές και είμαστε ιδιαίτερα ευτυχείς που έχουμε πετύχει ένα μεγάλο ποσοστό κινητικότητας στο εξωτερικό. Εγώ έχω αναλάβει από το 2009 την αρμοδιότητα της ακαδημαϊκής υπεύθυνης του προγράμματος. Έχουμε άριστη συνεργασία με το Γραφείο Διεθνών Σχέσεων του ΔΠΘ, σε διοικητικό επίπεδο. Εκείνοι ετοιμάζουν τα παιδιά από διοικητική άποψη, εγώ από ακαδημαϊκή.
 
Μαζί βλέπουμε τα μαθήματα τα οποία θα πάρουν στο εξωτερικό και τα οποία θα αναγνωριστούν πλήρως στο τμήμα μας με το σύστημα της μεταφοράς πιστωτικών μονάδων. Το λεγόμενο ECTS είναι το ευρωπαϊκό σύστημα μεταφοράς πιστωτικών μονάδων. Μέχρι τώρα όλα τα παιδιά που μετακινήθηκαν από το τμήμα μας, μπόρεσαν να αναγνωρίσουν όλα τα μαθήματα. Δεν είχαμε ποτέ το παραμικρό πρόβλημα». Η ίδια παραδέχτηκε ότι την εντυπωσίασε η επιμέλεια των φοιτητών τους στο εξωτερικό, καθώς έδειξαν τον καλύτερο εαυτό τους καταθέτοντας την υπερηφάνεια της για όσους έχουν μετακινηθεί.
 

«Οι φοιτητές γίνονται πολίτες του κόσμου και διαμορφώνουν προσωπικότητα»

 
Τα οφέλη συμμετοχής στο Erasmus+ είναι ανεκτίμητα και μοναδικά σύμφωνα με την κ. Μαστρογιάννη. Όπως υπογράμμισε, «τα παιδιά έρχονται σε επαφή με προηγμένα εκπαιδευτικά συστήματα, φοιτούν για 5 μήνες σε πανεπιστήμια με άριστες βιβλιοθήκες, υποδομές και εξαιρετικούς καθηγητές. Αναπτύσσουν φιλίες με φοιτητές από όλα τα μέρη της Ευρώπης και νιώθουν ως μέλη μιας μεγάλης ευρωπαϊκής κοινότητας. Κατόπιν αν έχουν τον χρόνο και τη δυνατότητα μπορούν να ταξιδέψουν σε άλλες πόλεις, σε άλλες χώρες, να αποκτήσουν μια ευρύτερη ευρωπαϊκή εμπειρία.
 
Κυρίως γνωρίζουν στοιχεία του πολιτισμού και της νοοτροπίας της χώρας που επισκέπτονται και αυτή η εμπειρία τους βοηθά να γίνουν πολίτες του κόσμου. Κατά συνέπεια αυτή η εμπειρία δεν εξαντλείται μόνο σε γνωσιακό ή εκπαιδευτικό πεδίο αλλά διαμορφώνει ως ένα βαθμό και την προσωπικότητα».
 

«Ανοίγονται άφθονες εργασιακές προοπτικές και έχουμε πετύχει αξιοζήλευτη κινητικότητα»

 
Επιπρόσθετα, πληροφόρησε η κ. Μαστρογιάννη, είναι πολύ σημαντικό ότι μέσα από την πρακτική άσκηση, οι συμμετέχοντες μπορούν να αποκτήσουν εργασιακή εμπειρία σε μια ευρωπαϊκή πόλη, κάτι που δεν ενισχύει μόνο το βιογραφικό αλλά δημιουργεί και την προοπτική εύρεσης μονιμότερης εργασίας είτε στην Ελλάδα είτε στο εξωτερικό.
 
Πάνω σε αυτό η ίδια δήλωσε ότι «έχουμε πολλές τέτοιες περιπτώσεις στο τμήμα μας, όπου οι φοιτητές μας μπορούν να διδάξουν σε σχολεία ή ξένα σχολεία στο εξωτερικό, σε μουσεία, βιβλιοθήκες, εφημερίδες, σε ελληνικές πρεσβείες, σε έδρες κλασικών και νεοελληνικών σπουδών στο εξωτερικό. Επίσης αυτό αποτελεί και μια γέφυρα για μεταπτυχιακές σπουδές. Είναι συνολικά μια μοναδική εμπειρία και φροντίζουμε όλοι στο τμήμα και οι συνάδελφοι να ενθαρρύνουν τα παιδιά να κάνουν χρήση αυτής της δυνατότητας και μπορώ να πω ότι η κινητικότητά μας είναι αξιοζήλευτη. Έχουμε πετύχει το μέγιστο δυνατό πιστεύω».
 

«Οι ετήσιες συναντήσεις ενημέρωσης είναι η καλύτερη ευκαιρία για να μειώσουμε την καχυποψία και τον φόβο»

 
Ωστόσο η καθηγήτρια δεν έκρυψε ότι υπάρχει αρκετή καχυποψία και ο φόβος για το άγνωστο είναι μεγάλος. Γι’ αυτό το τμήμα καταβάλει προσπάθειες αυτό να καταπολεμηθεί ακόμη από το πρώτο έτος της φοίτησης. Η ετήσια ενημέρωση συνιστά την καλύτερη ευκαιρία για να επιτευχθεί αυτό, ισχυρίστηκε η κ. Μαστρογιάννη.
 
Όπως γνωστοποίησε η ίδια «στα μαθήματα φροντίζουμε και εγώ και άλλοι συνάδελφοι να τους λέμε συνεχώς να ενισχύσουν την γλωσσομάθειά τους, ώστε να μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα του εκάστοτε τμήματος υποδοχής. Παράλληλα προσπαθούμε να φέρουμε σε επαφή, όσους έχουν τελειώσει να μεταφέρουν την εμπειρία τους. Μάλιστα σε αυτό συνεισέφεραν και δύο καθηγητές του τμήματος, ο κ. Μιχαλόπουλος, ως φοιτητής που συμμετείχε σε πρόγραμμα Erasmus και ο κ. Τσομής, ως αντιπρόσωπος του διδακτικού προσωπικού που έχει μετακινηθεί και έχει πραγματοποιήσει πολύ σημαντικά ταξίδια».
 

«Το ποσό της χρηματοδότησης είναι σεβαστό και επιτρέπει την εκπλήρωση της εμπειρίας του Erasmus»

 
Όσον αφορά το θέμα της χρηματοδότησης, η καθηγήτρια εξήγησε πως «η υποτροφία δεν καλύπτει το σύνολο των δαπανών στο εξωτερικό. Σίγουρα θα πρέπει κανείς να καλύπτει μόνο το κόστος κινητικότητας ή τις πρόσθετες δαπάνες που συνεπάγεται μια περίοδος σπουδών ή πρακτικής άσκησης σε ένα άλλο κράτος. Αξίζει ωστόσο να συμμετάσχει κανείς γιατί δεν είναι πολύ μεγαλύτερα τα έξοδα που θα είχε ο φοιτητής, ζώντας εδώ στην Κομοτηνή. Δηλαδή είναι ένα σεβαστό ποσό, το οποίο δίνεται άπαξ στους φοιτητές. Το 80% δίνεται πριν την αναχώρησή τους και το 20% με την επιστροφή τους, εφόσον έχουν περάσει τα μαθήματα και έχουν κάνει σωστή χρήση της υποτροφίας».
 

«Με το νέο ευρωπαϊκό πακέτο του 2021 το ζητούμενο είναι να γίνει ένα άνοιγμα στις χώρες εκτός ΕΕ»

 
Το ευρωπαϊκό πρόγραμμα είχε άλλο όνομα αρχικά, λεγόταν Socrates, μετά Erasmus και το πιο πρόσφατο, Erasmus+. Αυτό το πακέτο ισχύει μέχρι το 2021, έπειτα πάλι θα αλλάξει και θα είναι ένα νέο πακέτο χρηματοδότησης με άλλο όνομα και ελαφρώς τροποποιημένους όρους. Αφορμώντας από την αλλαγή του προγράμματος σε δύο χρόνια, η κ. Μαστρογιάννη ευελπιστεί στη βελτίωση και ενίσχυση της ευελιξίας του νέου πακέτου στις μετακινήσεις των φοιτητών. Αναλυτικότερα η ίδια υπογράμμισε ότι «χρειάζεται μια περαιτέρω απλοποίηση των γραφειοκρατικών διαδικασιών.
 
Βέβαια έχουν γίνει σημαντικά βήματα σε σχέση με το παλαιότερο Erasmus, αλλά σίγουρα μια μείωση θα βοηθούσε πάρα πολύ. Επίσης η χρηματοδότηση καλό θα ήταν να αυξηθεί λιγάκι αν υπάρχει η δυνατότητα. Το σημαντικότερο είναι όμως με το νέο πρόγραμμα να υπάρξει ένα άνοιγμα στις τρίτες χώρες, δηλαδή στις χώρες εκτός ΕΕ.
 
Ήδη έχουν γίνει κάποια βήματα για την διεθνή κινητικότητα, αλλά ακόμα θα πρέπει να ξεπεραστούν κάποια προβλήματα, κυρίως χρηματοδότησης. Το τμήμα μας έχει συνάψει συμφωνίες και με την Αργεντινή, με τη Ρωσία, την Αλβανία και την Σερβία.
 
Αυτές οι συνεργασίες είναι καινούργιες και αφορούν κυρίως την κινητικότητα του διδακτικού προσωπικού, αλλά προβλέπεται και ένας εισερχόμενος και εξερχόμενος φοιτητής στη Ρωσία για παράδειγμα». Αυτό το άνοιγμα είναι το ζητούμενο, τόνισε η καθηγήτρια κλείνοντας, για να μπορεί να μετακινείται κανείς και εκτός ΕΕ με καλύτερους όρους και με την ίδια ευκολία όπως και εντός.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.