Πανελλαδικές 2019: Στις λεπτομέρειες θα κριθούν οι άριστοι στο μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας

11.06.2019 09:51

Νατάσσα Βαφειάδου

Τα φετινά θέματα σχολιάζει στον «ΠτΘ» ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Τούλα Σαρρή» Τάσος Σαρρής - Διαφορετική αλλά επιπόλαια η νέα δομή των θεμάτων

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Ξεκίνησε χθες Δευτέρα, η δεύτερη εβδομάδα των φετινών πανελληνίων εξετάσεων για τους υποψήφιους των Γενικών Λυκείων με Αρχαία Ελληνική Γλώσσα για την Ομάδα Προσανατολισμού Ανθρωπιστικών Σπουδών και Μαθηματικά για τις ομάδες Θετικών Σπουδών και Σπουδών Οικονομίας και Πληροφορικής.
 
Μαθήματα κατεύθυνσης και τα δύο και κατ’ επέκταση ιδιαίτερα σημαντικά καθότι φέρουν τους μεγαλύτερους συντελεστές βαρύτητας για τους υποψηφίους των φετινών πανελλαδικών και την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
 
Όπως και στο πρώτο, κοινό για το σύνολο των υποψηφίων, εξεταζόμενο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας, την περασμένη Παρασκευή, έτσι και στο μάθημα των Αρχαίων, τα θέματα κρίθηκαν ως θέματα κλιμακούμενης δυσκολίας, αλλά και «ανανεωμένης» δομής, προετοιμάζοντας τους μαθητές για το νέο σύστημα.
 
Το γεγονός αυτό επιβεβαίωσε μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο φιλόλογος του Φροντιστηρίου Μέσης Εκπαίδευσης «Τούλα Σαρρή» κ. Τάσος Σαρρής, ο οποίος εντόπισε, όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε, μία «νέα πνοή στην εξέταση του μαθήματος» που όπως εξήγησε συνίσταται σε μία διαφορετική δομή των ερωτήσεων, που αποβλέπουν στην κριτική ικανότητα, στην όξυνση της σκέψης και στην αυτενέργεια των μαθητών πλέον και σε αυτό το αντικείμενο.
 
Βέβαια ο ίδιος επεσήμανε πως στην περίπτωση των αρχαίων, ενδεχομένως αυτή η διαφορετική δομή «να έχει εισαχθεί λίγο επιπόλαια και εσπευσμένα», καθώς «δεν υπήρξε επιμόρφωση των καθηγητών, ούτε και ιδιαίτερη προετοιμασία τους για να αντιμετωπίσουν αυτή τη διαδικασία». Σαφώς ωστόσο σύμφωνα με τον ίδιο «υπάρχει αυτή η προοπτική, γεγονός που διαφαίνεται  και από την κατάργηση της στείρας μετάφρασης στην πρώτη παρατήρηση, η οποία έχει αντικατασταθεί από ερώτηση κατανόησης». Όπως εξήγησε χαρακτηριστικά,  στα φετινά θέμα η αρμόδια επιτροπή «συνδύασε μια ερώτηση που στο πρώτο σκέλος έχει μια παρατήρηση σωστού-λάθους, με ερώτηση ανάπτυξης με τεκμηρίωση με παράθεση χωρίων από το αρχαίο κείμενο. Οπότε ναι μεν ο μαθητής πρέπει να ξέρει τη μετάφραση, αλλά σε γενικές γραμμές, χωρίς να είναι αγχωμένος και χωρίς να καλείται να θυμάται την κατά λέξη αυστηρά μετάφραση, όπως γινόταν τα προηγούμενα χρόνια».
 
Το διδαγμένο κείμενο επί του οποίου εξετάστηκαν οι μαθητές προέρχεται από τον Πρωταγόρα του Πλάτωνα και συγκεκριμένα όπως εξήγησε ο κ. Σαρρής είναι απόσπασμα της τρίτης ενότητας, από τις εφτά συνολικά που έχουν διδαχτεί οι μαθητές. Ο ίδιος επιβεβαίωσε τη σαφήνεια των ερωτήσεων, καθώς και τη μέτρια δυσκολία των θεμάτων συνολικά. 

Από το παράλληλο κείμενο θα «κριθούν» οι άριστοι 

 «Με μια πρώτη ματιά στην ερώτηση εισαγωγής που επίσης είναι κλειστού τύπου, δύο από τα υποερωτήματα απαιτούσαν μια πιο διεισδυτική ματιά και μια πιο κριτική προοπτική για να μπορούν να απαντηθούν» τόνισε χαρακτηριστικά. Ως προς την λεξιλογική ερώτηση, κλειστού τύπου, ο ίδιος έκανε λόγο για μία πολύ εύκολη ερώτηση, από την οποία οι υποψήφιοι μπορούσαν να διεκδικήσουν τις εκεί μονάδες στο σύνολό τους.
 
Οι άριστοι μαθητές, σχολίασε ο κ. Σαρρής, «θα κριθούν από το παράλληλο κείμενο το οποίο προέρχεται από το σχολικό βιβλίο και συγκεκριμένα από τον Προμηθέα Δεσμώτη του Αισχύλου. Ίσως εκεί παρουσιάστηκαν κάποιες δυσκολίες στο να εντοπιστούν ομοιότητες και διαφορές. Σε κάθε περίπτωση από το εν λόγω ερώτημα θα φανεί ποιοι διαθέτουν την απαιτούμενη πιο διεισδυτική ματιά καθώς και στρωτό και καλό λόγο στο γραπτό τους και επομένως θα αριστεύσουν».
 
Ως προς το δεύτερο σκέλος των ερωτήσεων, αυτό του αδίδακτου κειμένου που προέρχεται από τον Ξενοφώντα, ο κ. Σαρρής έκανε λόγο για ένα κείμενο μέτριας δυσκολίας, με επιμέρους σημεία που ίσως δυσκόλευσαν τον μαθητή, με αναμενόμενες όμως παρατηρήσεις της γραμματικής και του συντακτικού.  
 
Και στο σκέλος αυτό σύμφωνα με τον ίδιο υπήρξε πρωτοτυπία την οποία ο ίδιος εντόπισε στο νοηματικό πλαίσιο του κειμένου που δόθηκε στην αρχή του αγνώστου κειμένου και επομένως βοήθησε πολύ στην προσέγγιση από πλευράς των υποψηφίων του κειμένου.
 
Καταληκτικά ο κ. Σαρρής εμφανίστηκε αισιόδοξος ως προς τον βαθμό επιτυχίας των  υποψηφίων μαθητών, επισημαίνοντας εκ νέου πως με μεγάλη προσοχή θα μπορούσε κανείς να απαντήσει στο σύνολο των ερωτήσεων, οι οποίες ήταν μεν κλιμακούμενης δυσκολίας, η οποία ωστόσο βοήθησε στο να ξεχωρίσει ο πολύ καλά διαβασμένος αλλά και ψύχραιμος μαθητής.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine