Σωτηρης Φωτεας, δικηγορος «Ειναι τεραστια θεσμικη προκληση να επανακαμψουμε στις διαδικασιες της ευρωπαικης ολοκληρωσης»

«Η υπέρβαση του λαϊκισμού γίνεται με την υγιή πειθώ» - «Θέλω να ελπίζω ότι ανταποκρίνομαι στις απαιτήσεις ενός άξιου ονόματος»

Αφορμή για μία πολύ ενδιαφέρουσα συζήτηση στάθηκε η παρουσίαση του ημερολογίου «Νέα Δημοκρατία σταθμοί από την πορεία της στον χρόνο – Οργάνωση Νέων Νέας Δημοκρατίας, η νεολαία των ιδεών και των πράξεων», σε επιμέλεια του Κωνσταντίνου Τσαρδακλή στην Κομοτηνή. Μία ενδιαφέρουσα συζήτηση με τον κ. Σωτήρη Φωτέα, δικηγόρο, Τέως Αναπληρωτή Γραμματέα Εκλογών Νέας Δημοκρατίας και γιo του πρώην νομάρχη Ροδόπης Παναγιώτη Φωτέα και της Ιασμιώτισσας Ελένης Τέφου-Φωτέα.
 
Ο Σωτήρης Φωτέας βρέθηκε στην Κομοτηνή, συνοδευόμενος από την μητέρα του, και μίλησε στον «ΠτΘ» για την πολιτική και πνευματική παρακαταθήκη του πατέρα του, τις σχέσεις του με τη Ροδόπη, αλλά και την αξία της κατανόησης της ιδιότητας των Ελλήνων ως Ευρωπαίων πολιτών.
 
Ο λόγος στον ίδιο…
 
ΠτΘ: κ. Φωτέα είστε γιός του πρώην νομάρχη Ροδόπης Παναγιώτη Φωτέα και της Ιασμιώτισσας Ελένης Τέφου-Φωτέα.  Πόσο Θρακιώτης αισθάνεστε και κατά πόσο η Ελένη, μία ένθερμη Ροδοπίτισσα, σας έχει ζυμώσει και με τη Θράκη;
Σ.Φ.:
Είναι για μένα εξαιρετική τιμή η παρουσία μου εδώ με αφορμή την παρουσίαση του ημερολογίου του Κωνσταντίνου Τσαρδακλή. Είναι πράγματι βιωματική η συγκίνηση γιατί αισθάνομαι κατά το ήμισυ Ροδοπίτης. Αυτό αποτελεί προϊόν της κληρονομιάς που έχω από τους γονείς μου. Ο πατέρας μου, όπως ενδεχομένως γνωρίζετε, πέρασε από εδώ και η δημιουργία αυτής της οικογένειας ήταν προϊόν της παρουσίας του εδώ. Η μητέρα μου, μου έχει εμφυσήσει μεγάλη αγάπη για τη Ροδόπη, για τα εθνικά θέματα της περιοχής, και με συνδέουν βιωματικοί και συναισθηματικοί δεσμοί μίας μεγάλης οικογένειας. Οπότε αισθάνομαι ότι κατάγομαι και από εδώ, τιμώ την καταγωγή αυτή και είμαι υπερήφανος. 

«Η κληρονομικότητα στην πολιτική είναι κάτι το οποίο αποστρέφομαι» 

ΠτΘ: Λένε ότι τα παιδιά μεταφέρουν την πνευματική κληρονομιά της οικογένειας. Για εσάς πώς ήταν να έχετε πατέρα τον Παναγιώτη Φωτέα, έναν άνθρωπο που αγάπησε τον ελληνικό πολιτισμό και τη Θράκη, έναν στιβαρό διανοούμενο που υπήρξε από τους πρώτους που ασχολήθηκαν και κατέγραψαν τα της θρακικής ανθρωπογεωγραφίας;
Σ.Φ.:
Προσπαθώ πάντα να ακολουθώ την πνευματική και πολιτική του παρακαταθήκη, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι υιοθετώ άκριτα το οτιδήποτε, εν είδει κληρονομικότητας. Η κληρονομικότητα στην πολιτική είναι, άλλωστε, κάτι το οποίο αποστρέφομαι. Σε κάθε περίπτωση έχετε δίκιο στο να εντοπίζεται τη μεγαλύτερη συμβολή του στον πνευματικό τομέα και σε μία ευαίσθητη περιοχή, σε μία ευαίσθητη περίοδο. Οι απόψεις, το έργο του και η καταγραφή για το μειονοτικό ζήτημα, το ζήτημα των Πομάκων και την ειρηνική συμβίωση των θρησκευτικών λειτουργών την περίοδο της μεταπολίτευσης θεωρώ ότι έχουν εκτιμηθεί διαχρονικά. Όλα αυτά στην πορεία του χρόνου προσπαθώντας και εγώ να τα ανασυνθέσω —γιατί είχαμε την δυστυχία να τον χάσουμε νωρίς— με βοήθησαν στο να διαμορφώσω τη δική μου πνευματική συγκρότηση. Θέλω να ελπίζω ότι ανταποκρίνομαι στις απαιτήσεις ενός άξιου ονόματος.  

«Το ευρωπαϊκό δίκαιο εργαλείο ανάλυσης όλων των εξελίξεων, σε επίπεδο εσωτερικής νομοθεσίας και εγχώριας πολιτικής» 

ΠτΘ: Γνωρίζουμε πως έχετε μία σημαντική πορεία στην νομική επιστήμη, με σπουδές και στο εξωτερικό και ειδικά στα της Ευρωπαϊκής Ένωσης…
Σ.Φ.:
Ασκώ δικηγορία στην Αθήνα, περισσότερο σε υποθέσεις αστικού και εμπορικού δικαίου. Βέβαια τα ενδιαφέροντά μου είναι στον χώρο του αστικού δικαίου. Προσπαθώ να ολοκληρώσω τις διδακτορικές μου σπουδές και είχα μία εμπειρία μεταπτυχιακού διπλώματος στο Στρασβούργο, όπου το γνωστικό μου αντικείμενο ήταν πάνω στο δίκαιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ως εκ τούτου, θεωρώ ότι το ευρωπαϊκό δίκαιο είναι ένα εργαλείο ανάλυσης όλων των εξελίξεων,  σε επίπεδο εσωτερικής νομοθεσίας και εγχώριας πολιτικής. Χωρίς αυτά πάρα πολλά πράγματα που γίνονται στην καθημερινότητά μας, δεν μπορούν να ερμηνευτούν σωστά. Και πράγματι προσπαθώ και στην όποια πολιτική μου δραστηριότητα και εμπλοκή, την επιστημονική και γνωστική μου εμπειρία, να την αξιοποιώ και να την συνδυάζω προκειμένου να έχω περισσότερα αναλυτικά εργαλεία. 

«Τεράστια θεσμική πρόκληση να υπερβούμε το αρνητικό πρόσημο της Ε.Ε.» 

ΠτΘ: Το Ευρωπαϊκό δίκαιο υπάρχει. Η δικαιοσύνη στη λειτουργία και την πολιτική του ευρωπαϊκού οικοδομήματος υπάρχει;
Σ.Φ.:
Πάντοτε ένα θεσμικό οικοδόμημα, όπως είναι το σύνθετο οικοδόμημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και των θεσμών που απορρέουν από τη λειτουργία των οργάνων της, έχει θεσμικές πλημμέλειες ή σφάλματα στην αρχιτεκτονική. Σε κάθε περίπτωση όμως αισθάνομαι ότι την τελευταία δεκαετία, που υπάρχει η αίσθηση ότι το ενδιαφέρον έχει μετακινηθεί από την πολιτική στις αγορές ή ότι τα πολιτικά διακυβεύματα τα κανονίζουν τελικά οι οίκοι αξιολόγησης, η Ευρώπη διανύει μία παράλληλη διαδρομή θεσμικής αναδιοργάνωσης, από την οποία η Ελλάδα δεν μπορεί να είναι απούσα. Ήδη με τη Συνθήκη της Λισσαβόνας ένα μεγάλο μέρος της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας  —η οποία γίνεται εσωτερική— συναποφασίζεται και από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και όχι μόνο από το συμβούλιο υπουργών της Ε.Ε.. Άρα υπάρχει μία πρόοδος σε αυτό που ονομάζαμε έλλειμμα δημοκρατικής νομιμοποίησης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, για το οποίο θα κληθούμε σε ένα δίμηνο να ψηφίσουμε, συν-νομοθετεί. Και αυτό πρέπει να αντιληφθούμε ότι έχει πολύ μεγάλη αξία για την καθημερινότητά μας. Ένα πάρα πολύ μεγάλο ποσοστό της εγχώριας νομοθεσίας παράγεται στις Βρυξέλλες και το Στρασβούργο, και αυτό είναι κάτι που πρέπει να το αντιληφθούμε κατά την αξιολόγηση των υποψηφιοτήτων για το ποιους ανθρώπους θα στείλουμε εκεί και ποια διακυβεύματα υπάρχουν εκεί. Η ειδησεογραφία της τελευταίας δεκαετίας και οι τρέχουσες εξελίξεις έχουν δημιουργήσει ένα αρνητικό πρόσημο για τους Ευρωπαϊκούς θεσμούς. Είναι όμως μία τεράστια θεσμική πρόκληση αυτό το αρνητικό πρόσημο να το υπερβούμε και να επανακάμψουμε, ως πλήρες μέλος, στις διαδικασίες της ευρωπαϊκής ολοκλήρωσης. Είναι εξάλλου σημαντικό να θυμόμαστε ότι παρά τις παθογένειές της η Ευρώπη συνεχίζει να αποτελεί τη βάση του κοινωνικού κράτους παγκοσμίως. Οι δαπάνες για το κοινωνικό κράτος, συγκριτικά, είναι πολύ μεγαλύτερες σε σχέση με όλες τις υπόλοιπες Ηπείρους. Και είναι ένα θεσμικό οικοδόμημα που στην πολύπαθη αυτή γεωγραφική περιοχή έχει διασφαλίσει επί έξι δεκαετίες περίπου την ειρήνη. 

«Πρέπει να υπερασπίσουμε με κάθε τρόπο τη στρατηγική και θεσμική επιλογή της ένταξής μας στην Ε.Ε.» 

ΠτΘ: Όπως είπατε άλλωστε και στην τοποθέτησή σας η χειρότερη επιλογή εντός Ευρώπης είναι η καλύτερη από τη καλύτερη εκτός…
Σ.Φ.:
Είναι ένα γεγονός το οποίο πιστεύω ακράδαντα, διότι πάντοτε έχουμε την λογική ότι πιεζόμαστε, που φυσικά είναι αληθές. Δεν παραγνωρίζω τις θυσίες του ελληνικού λαού,  οι οποίες φαίνονται να επιβάλλονται έξωθεν, αλλά ποτέ δεν έχουμε τον έτερο όρο της σύγκρισης. Πώς θα ήταν τα πράγματα εκτός του ευρωπαϊκού οικοδομήματος ή τι θα είχε συμβεί, αν όλα αυτά, τα οποία παλεύουμε να αποτραπούν, είχαν γίνει; Υπό την λογική αυτή θεωρώ ότι αυτή τη θεσμική και στρατηγική επιλογή πρέπει να την υπερασπιστούμε με κάθε τρόπο. 

«Η μεγάλη πρόκληση όσων θέλουν να ασχοληθούν με την πολιτική είναι να πείθουν και όχι να επιρρίπτουν τις ευθύνες σε έναν αόριστο λαϊκισμό» 

ΠτΘ: Μεταξύ πολιτικής η οποία στην Ελλάδα έχει κάποια γενικευμένα λαϊκίστικα χαρακτηριστικά, που έρχονται σε κόντρα και με το προφίλ ενός ανθρώπου που θέλει να σκέφτεται, πιστεύετε ότι τελικά υπάρχει ελπίδα η πολιτική στην χώρα μας εν συνόλω να αλλάξει και να ταιριάζει σε έναν λαό που είναι ευρωπαϊκός;
Σ.Φ.:
Έχω την αίσθηση ότι ο λαϊκισμός είναι ένα φαινόμενο για το οποίο δεν πρέπει να αυτομαστιγωνόμαστε. Είναι ένα γενικευμένο ζήτημα διεθνούς πολιτικής, τις συνέπειες και τις προεκτάσεις του οποίου, ζήσαμε και εμείς κατά καιρούς. Πρέπει και η δική μας παράταξη, η παράταξη στην οποία αυτοπροσδιορίζομαι να κάνει και την αυτοκριτική της. Δεν το αρνούμαι αυτό και δεν εντοπίζω τον λαϊκισμό πάντοτε απέναντι. Σε κάθε περίπτωση αυτή η υπέρβαση του λαϊκισμού είναι η υγιής πειθώ, γιατί όλα πρέπει να αντλούν μια λαϊκή και δημοκρατική νομιμοποίηση. Πρέπει να πείθεται κάποιος για το ποιο είναι το σωστό. Άρα η μεγάλη πρόκληση όσων θέλουν να ασχοληθούν με την πολιτική ή όσων ασχολούνται ήδη είναι να πείθουν και όχι να επιρρίπτουν τις ευθύνες σε έναν αόριστο λαϊκισμό. Να πείσουν για το ποιο είναι το σωστό.

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.