Πλήθος κόσμου παρακολούθησε το Σεμινάριο του ΔΑΔΑΑ για τη διάγνωση του Αυτισμού, την παρέμβαση και το ρόλο του σχολείου

11.02.2019 17:27

Βασίλης Στοάκης

Μελανό σημείo η απουσία εκπαιδευτικών, κάτι που επισημάνθηκε από τον πρόεδρο του ΔΑΔΑΑ κ. Λαφτσή

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Συνεχίζοντας την προσπάθεια καλύτερης ενημέρωσης και κατάρτισης της τοπικής κοινωνίας, των εκπαιδευτικών αλλά και όλων των εμπλεκομένων, ο Σύλλογος  ΔΑΔΑΑ Ροδόπης, όπως καλείται εν συντομία ο Σύλλογος γονέων, κηδεμόνων και φίλων, παιδιών και ενηλίκων με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή, Αυτισμό & Asperger Ν. Ροδόπης,  πραγματοποίησε το 6ο Σεμινάριο στην αίθουσα του Επαγγελματικού και Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Ροδόπης το Σάββατο 9 Φεβρουαρίου.
 
Θέμα του σεμιναρίου ήταν ο αυτισμός, η διάγνωση του, η παρέμβαση και ο ρόλος του σχολείου ενώ δόθηκε ιδιαίτερη έμφαση στο πρόγραμμα ψυχοπαιδαγωγικής παρέμβασης portage εστιάζοντας κυρίως σε παιδιά με Διάχυτη Αναπτυξιακή Διαταραχή – Ψυχοκινητική Καθυστέρηση – Αυτισμό Υψηλής Λειτουργικότητας – Asperger, τα οποία είναι ενταγμένα ή πρόκειται να ενταχθούν στο κανονικό σχολικό πλαίσιο.

Αντωνία Δούλα «Το πρόγραμμα Portage βάζει τους γονείς στην θεραπευτική διαδικασία»

Ομιλήτρια ήταν η Ψυχολόγος Αντωνία Δούλα, επιστημονική συνεργάτης της Ειδικής Διαγνωστικής και Θεραπευτικής Μονάδας για το παιδί «Σπύρος Δοξιάδης», η οποία ανέλυσε τον ρόλο του σχολείου και του εκπαιδευτικού στην πρώιμη παρέμβαση καθώς και τη σημασία του προγράμματος Portage, ενός πρωτοποριακού προγράμματος, το οποίο είναι άγνωστο ακόμα και στις μεγάλες πόλεις. «Πρόκειται για κάτι ανατρεπτικό ως προς αυτό που έχουμε στο μυαλό μας, καθώς γίνεται στο χώρο του παιδιού σε συνεργασία με τους γονείς. Οπότε ξεκινάμε από το σπίτι, όπου ξεκινούν όλες οι συμπεριφορές και οι δυσκολίες» τόνισε η κ.Δούλα και συμπλήρωσε  «παρακολουθούμε μέσα στο σπίτι, το φυσικό περιβάλλον του παιδιού. Στις άλλες περιπτώσεις, οι γονείς είναι έξω από την θεραπεία του παιδιού ενώ το Portage φέρνει τους γονείς μέσα και τον κάνει ενεργό στην θεραπεία του παιδιού», εξηγώντας τη διαφορά και την καινοτομία που εισάγει το Portage.
 
Το Portage είναι ένα πρόγραμμα πρώιμης παρέμβασης που ξεκίνησε στις Η.Π.Α, και έχει εφαρμοστεί σε περισσότερες από 35 χώρες σε όλον τον κόσμο. Στην Μονάδα «Σπύρος Δοξιάδης», η υλοποίηση του άρχισε πιλοτικά το 1988. Το πρόγραμμα απευθύνεται σε οικογένειες με παιδιά από 0 έως 4 ετών που παρουσιάζουν αναπτυξιακές διαταραχές ή συναισθηματική ανωριμότητα.

«Ελλιπής στα αστικά κέντρα η ενημέρωση για την θεραπευτική διαδικασία» 

Η ψυχολόγος και βασική ομιλήτρια της εκδήλωσης στάθηκε στη σημασία που έχει η σωστή ενημέρωση, κάνοντας μία άτυπη σύγκριση των μεγάλων πόλεων με τις πόλεις της επαρχίας ως προς το κομμάτι της ενημέρωσης εκτιμώντας πως «από την επαφή μου με τις οικογένειες, αυτό που αντιλαμβάνομαι είναι πως έξω από τα αστικά κέντρα δεν υπάρχει η ενημέρωση που υπάρχει σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και τις άλλες μεγάλες πόλεις. Οι γονείς δεν ξέρουν από πού να ξεκινήσουν και πολλές φορές σημειώνονται παρατυπίες στο θεραπευτικό κομμάτι, υπερπηδώντας κάποιες ειδικότητες όπως του Αναπτυξιολόγου και του Παιδοψυχιάτρου, οι οποίες είναι αυτές που ουσιαστικά βγάζουν τη διάγνωση και στήνουν το θεραπευτικό πλαίσιο».

«Ο ρόλος του σχολείου στην διάγνωση του προβλήματος και την θεραπευτική διαδικασία»

Η κ. Δούλα στάθηκε και στη σημασία που έχει το σχολείο και οι εκπαιδευτές στη διαγνωστική διαδικασία και στη συνέχεια το θεραπευτικό πλαίσιο υπογραμμίζοντας πως «αν δεν εμπλέξεις όλα τα πλαίσια, το ευρύτερο κοινωνικό περιβάλλον και το σχολικό περιβάλλον δεν υπάρχει περίπτωση σε αυτές τις μικρές ηλικίες να έχεις μία συνολική παρέμβαση σε όλους τους τομείς του παιδιού». Παράλληλα εξήγησε πως «τις  δυσκολίες του παιδιού θα τις παρατηρήσουν αρχικά οι γονείς, ο παιδίατρος και μετά ο εκπαιδευτικός. Βάζω και το νηπιαγωγείο γιατί ο νηπιαγωγός πολλές φορές εντοπίζει το πρόβλημα και το μεταφέρει στους γονείς.  Για αυτό πρέπει και οι εκπαιδευτικοί να ενημερωθούν κατάλληλα έτσι ώστε με άνεση και τεκμηριωμένη άποψη να μπορούν να μιλήσουν και να επικοινωνήσουν με γονείς παιδιών που δυσκολεύονται. Από εκείνο το σημείο αναλαμβάνουν οι υπόλοιποι θεραπευτές για να μπορέσει το παιδί να κάνει το υπόλοιπο κομμάτι σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό».


Βαγγέλης Λαφτσής «Απαράδεκτο να μην βρίσκονται στο σεμινάριο εκπαιδευτικοί»

Ο πρόεδρος του Συλλόγου ΔΑΔΑΑ κ. Βαγγέλης Λαφτσής δεν έκρυψε την στενοχώρια του και την πικρία του για το γεγονός πως για ένα ακόμα σεμινάριο που απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, δεν παρατηρείται μαζική παρουσία. «Το 6ο Σεμινάριο που κάνουμε, έγκειται σε εκπαιδευτικούς αλλά το λυπηρό είναι πως για ακόμα μια φορά αυτοί απουσιάζουν» τόνισε ο ίδιος για να προσθέσει πως
«κάποτε είχα κάνει μία συζήτηση με κάποιους εκπαιδευτικούς, οι οποίοι μου απάντησαν πως μιλάνε όλοι εκ του ασφαλούς. Επίσης μία φορά βρέθηκα σε ένα σχολείο και μου είπανε πως δεν έχουν τις κατάλληλες γνώσεις. Οι γνώσεις υπάρχουν όταν υπάρχει η θέληση. Εμείς θα συνεχίσουμε να κάνουμε σεμινάρια για αυτούς που θέλουν». 

Ευγενία Εξακοΐδου «Ο Σύλλογος έχει κάνει άλματα και ο κόσμος έχει αγκαλιάσει την προσπάθεια»

Από την πλευρά της η Γραμματέας του ΔΑΔΑΑ κ. Εξακοΐδου προτίμησε να σταθεί στους παρόντες και όχι στους απόντες ευχαριστώντας «όλους όσους έχουν έρθει εδώ, οι οποίοι ως επί το πλείστον είναι εκπαιδευτικοί που ασχολούνται με παράλληλη στήριξη στα σχολεία. Αυτούς άλλωστε αφορά το σεμινάριο. Ευχαριστούμε το Επαγγελματικό και Βιοτεχνικό Επιμελητήριο και συγκεκριμένα τον Πρόεδρο κ. Γραβάνη, καθώς είμαστε συνδιοργανωτές». Κάνοντας μία αναδρομή των δράσεων του συλλόγου, η κ. Εξακοΐδου παρουσιάστηκε ικανοποιημένη από τα βήματα που πραγματοποιούνται. «Σε 3 χρόνια λειτουργίας του Συλλόγου» τόνισε «έχουμε κάνει άλματα, καθώς ο κόσμος μας έχει αγκαλιάσει και μας υποστηρίζει σε κάθε εκδήλωση. Μετράμε ήδη 74 μέλη, τα 42 από αυτά είναι γονείς με παιδιά που έχουνε θέμα Αυτισμού. Υπάρχουν και άλλοι ακόμα, που πρέπει να γραφτούν στο Σύλλογο». Η Γραμματέας του Συλλόγου με χαρά γνωστοποίησε επίσης πως φέτος λειτουργεί το τμήμα δημιουργικής απασχόλησης που χρηματοδοτείται από το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και γίνονται  εξατομικευμένα μαθήματα ειδικής εκπαίδευσης, ανάλογα με τις ανάγκες του κάθε παιδιού. Επίσης, σταδιακά προστίθενται στο σύλλογο και άτομα από τη μειονότητα, καθώς όπως ενημέρωσε η κ. Εξακοΐδου υπάρχουν 5 μέλη από τη μειονότητα και 2 Ρωμά, δείχνοντας πως ο σύλλογος κάνει άνοιγμα σε όλους!



Κίμων Λεχούδης «Το πρόβλημα της κοινωνικότητας, της αποδοχής και της αυτονομίας είναι κάτι που είναι θέμα αντίληψης και παιδείας» 

Τέλος ο Κίμωνας Λεχούδης, προπονητής του Ηρόδικου και άνθρωπος με ευαισθησίες ως προς τις ανάγκες του συνανθρώπου στάθηκε στην ανάγκη της κοινωνίας για κατανόηση του προβλήματος«Η αλήθεια είναι πως προτιμάω να μιλάω περισσότερο εντός γηπέδου παρά σε εκδηλώσεις» εκμυστηρεύθηκε ο ίδιος για να συμπληρώσει πως «θα ήθελα να ευχαριστήσω τον Σύλλογο ΔΑΔΑΑ και τους ανθρώπους που το απαρτίζουν, καθώς βάζουν γερές βάσεις ως προς την κατανόηση του προβλήματος. Το πρόβλημα της κοινωνικότητας, της αποδοχής και της αυτονομίας είναι κάτι που είναι θέμα αντίληψης και παιδείας από όλους εμάς που έχουμε την τάση να απορρίπτουμε και να μην αποδεχόμαστε κάθε μη συμβατικό και συνηθισμένο».
 
Αξίζει να σημειωθεί πως ανάμεσα στους παρευρισκομένους ήταν και ο επικεφαλής της Πολιτικής Προστασίας Δήμου Κομοτηνής και δημοτικό σύμβουλος κ. Θέμης Τζενετίδης.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine