«Αβασιμη» η τεκμηριωση για την αναστολη λειτουργιας μειονοτικων σχολικων μοναδων στην Ροδοπη

Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνδέσμου Σχολικών Εφοριών Μειονοτικών Σχολείων - «Στόχος μας να δημιουργήσουμε πολυδύναμα μειονοτικά σχολεία» η απάντηση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης Παναγιώτη Κεραμάρη

Νέα ανακοίνωση σχετικά με τις αποφάσεις του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης κ. Παναγιώτη Κεραμάρη για την προσωρινή αναστολή της λειτουργίας μειονοτικών δημοτικών σχολείων της Ροδόπης λόγω  του πολύ μικρού αριθμού εγγραφέντων μαθητών εξέδωσε τη Δευτέρα ο Σύνδεσμος Σχολικών Εφοριών Μειονοτικών Σχολείων, χαρακτηρίζοντας μεταξύ άλλων την απόφαση αυτή «αυθαίρετη, αδικαιολόγητη και χωρίς νομική βάση».
 
Η σχετική ανακοίνωση η οποία υπογράφεται από τον πρόεδρο του Συνδέσμου Σχολικών Εφοριών κ. Ερτζάν Αμέτ αναφέρεται στις γενικότερες αποφάσεις των τελευταίων χρόνων που αφορούν στην αναστολή λειτουργίας μειονοτικών σχολικών μονάδων, χαρακτηρίζοντας ως «αβάσιμη» την τεκμηρίωσή τους και επισημαίνοντας πως «ο μεγάλος αριθμός μαθητών μέσα σε τάξεις δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα της εκπαίδευσης».
 
«Απορούμε γιατί αυτοί που ισχυρίζονται ότι ασχολούνται με το θέμα της μειονοτικής παιδείας δεν ενδιαφέρονται για αυτά τα προβλήματα που είναι μείζονος σημασίας για εμάς» αναφέρεται μεταξύ άλλων στην ανακοίνωση, στην οποία υπογραμμίζεται ότι έχουν ήδη κατατεθεί ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων Ροδόπης και του Συμβουλίου της Επικρατείας αιτήσεις ακύρωσης των αποφάσεων παύσης λειτουργίας των μειονοτικών σχολείων, εγκαλώντας παράλληλα τους βουλευτές Ροδόπης και Ξάνθης του ΣΥΡΙΖΑ, ότι αδιαφορούν για τα ουσιαστικά εκπαιδευτικά προβλήματα της μειονότητας και καλώντας «τις αρμόδιες αρχές, που δηλώνουν ότι ασχολούνται ειδικά με το θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης» να καταβάλλουν προσπάθεια για την βελτίωση της εκπαίδευσης που απαιτείται. 

Παναγιώτης Κεραμάρης, Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης ΑΜ – Θ «Όλες οι κινήσεις της διοίκησης εστιάζονται στο ενδιαφέρον μας στα παιδιά» 

«Ένας από τους δύο λέει ψέματα» δήλωσε ερωτηθείς ο Περιφερειακός Διευθυντής Εκπαίδευσης κ. Παναγιώτης Κεραμάρης σχετικά με τα όσα αναφέρονται στην ανακοίνωση για τον «επαρκή» όπως χαρακτηρίζεται αριθμό παιδιών για συγκεκριμένες μειονοτικές σχολικές μονάδες.
 
Μιλώντας στο «Ράδιο Παρατηρητής 94fm» ο κ. Κεραμάρης επεσήμανε πως δεν είχε λάβει ακόμα γνώση των όσων εμπεριέχονται στη σχετική ανακοίνωση, για να διευκρινίσει ωστόσο πως «δεν κάνουμε κάτι επίτηδες για να δημιουργήσουμε φασαρία και γκρίνια. Οι σχολικές μεταβολές είναι μια ετήσια διαδικασία που συμβαίνει όχι μόνο στα μειονοτικά σχολεία αλλά στο σύνολο των δημόσιων σχολείων. Ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών, προβαίνουμε είτε σε ίδρυση σχολείων είτε σε υποβιβασμούς είτε σε προβιβασμούς είτε σε συγχωνεύσεις. Εδώ έχουμε μια προσωρινή αναστολή δύο σχολείων στη Ροδόπη κι ένα στον Έβρο, λόγο έλλειψης μαθητών. Για παράδειγμα το συγκεκριμένο σχολείο της Ραγάδας, είχε μόνο δύο μαθητές. Τα τελευταία χρόνια το εν λόγω σχολείο λειτουργούσε με αριθμό μαθητών κάτω από το επίσημο όριο γιατί λέγαμε ότι εξυπηρετεί κάποια κατάσταση όπως ότι είναι ορεινός ο οικισμός. Ωστόσο όταν πέφτουμε στους δύο μαθητές, δεν μπορούμε να κρατήσουμε ένα σχολείο όταν το διπλανό σχολείο στα 2-5 χιλιόμετρα μπορεί να εξυπηρετήσει καλύτερα τις ανάγκες τους. Μάλιστα, η τακτική της περιφερειακής διεύθυνσης είναι να δημιουργήσουμε πολυδύναμα μειονοτικά σχολεία. Τι σημαίνει ένα πολυδύναμο σχολείο και ποιες οι διαφορές του από ένα διθέσιο; Ναι μεν το διθέσιο εξυπηρετεί τις λίγες οικογένειες που είναι πάνω στο βουνό, όμως ένα πολυδύναμο σχολείο είναι περισσότερο συμφέρων για τα ίδια τα παιδιά. Ο χρόνος που θα κάνουν το κάθε μάθημα θα είναι πολύ περισσότερος απ' ό,τι σε ένα διθέσιο σχολείο, όπου ο δάσκαλος μπορεί να έχει μαθητές τριών διαφορετικών τάξεων μέσα στο τμήμα, άρα θα πρέπει να διαθέσει από τα 40 λεπτά της ώρας 12 λεπτά σε κάθε μαθητή. Το κέρδος στο πολυδύναμο σχολείο είναι μεγαλύτερο. Άλλο ένα θέμα είναι η κοινωνικοποίηση των μαθητών, που επιτυγχάνεται ακόμη πιο εύκολα».
 
«Όλες μου οι κινήσεις και όλες οι κινήσεις της διοίκησης εστιάζονται στο ενδιαφέρον μας για τα παιδιά, στο πώς θα τα παρέχουμε όλα στους μαθητές μας, είτε πηγαίνουν στο μειονοτικό είτε σε οποιαδήποτε άλλο δημόσιο σχολείο» συνέχισε ενώ ερωτηθείς σχετικά, ο κ. Κεραμάρης στάθηκε στον διάλογο που έχει ξεκινήσει με τις σχολικές εφορίες του συνόλου της Περιφέρειας, με θέμα τα σχολεία που θα ετίθεντο σε αναστολή, επισημαίνοντας πως τότε «δεν υπήρξαν αντιρρήσεις». «Έχουμε συναντηθεί και με τον πρόεδρο του Συνδέσμου Σχολικών Εφοριών κ. Ερτζάν Αμέτ αλλά και τις σχολικές εφορίες μέσα στο καλοκαίρι όπου δεν είχαν αντίρρηση σε σχέση με το ζήτημα των σχολείων που ήταν να μπουν σε αναστολή. Φέτος δε ενώ πέρυσι συναντήσαμε αντιδράσεις για την αναστολή λειτουργίας μονάδων όπως αυτές στην Στροφή και στη Νέδα, φέτος ήρθαν γονείς και μας είπαν πόσο καλύτερα είναι τα πράγματα και το επίπεδο εκπαίδευσης στο εξαθέσιο σχολείο των Αρριανών όπου πήγαν». 

Αναλυτικά η ανακοίνωση του Συνδέσμου Σχολικών Εφοριών Μειονοτικών Σχολείων έχει ως εξής: 

«Αντιμετωπίσαμε με λύπη την παύση της λειτουργίας συνολικά τριών Μειονοτικών Δημοτικών Σχολείων στις 11 Ιουλίου 2017 με τις με αριθμό και με ημερομηνία Φ.8.2/2.1/5420-11.7.2017 και Φ.8.2/2.1./5449-11.7.2017 αποφάσεις του Διευθυντή Εθνικής Παιδείας Περιφέρειας Παναγιώτη Κεραμάρη. Για άλλη μια φορά θέλουμε να αναφέρουμε εδώ ότι θεωρούμε τις αποφάσεις αυθαίρετες, αδικαιολόγητες και χωρίς νομική βάση. Και θα συνεχίζουμε να το επισημαίνουμε, όσο θα συνεχίζονται αυτές.
 
Καταρχήν, η τεκμηρίωση των αποφάσεων παύσης λειτουργίας είναι αβάσιμη. Συγκεκριμένα, η άποψη ότι παρέχεται καλύτερη εκπαίδευση σε σχολεία με πολλές τάξεις δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Για την αύξηση της ποιότητας της εκπαίδευσης απαιτούνται ικανοί εκπαιδευτικοί και ταυτόχρονα ποιοτικά μέσα και ορθός εξοπλισμός (βιβλία κτλ). Σε αντίθεση με ό, τι υποστηρίζεται, ο μεγάλος αριθμός μαθητών μέσα σε τάξεις δεν έχει καμία σχέση με την ποιότητα της εκπαίδευσης.
 
Δυστυχώς οι διαβεβαιώσεις ότι τα σχολεία των οποίων η λειτουργία ανεστάλη προσωρινά λόγω ανεπαρκούς αριθμού μαθητών θα λειτουργήσουν ξανά, όταν υπάρξει επαρκής αριθμός μαθητών, δεν έγιναν πράξη. Η αίτηση των γονέων των μαθητών του χωριού Μικρού Ορφανού Ξάνθης το 2016 αποτελεί το καλύτερο παράδειγμα για αυτό. Κάποιοι από τους γονείς μεταπείστηκαν και η αίτηση τους απορρίφθηκε, ενώ για την αίτηση που υπέβαλαν το 2017 δεν πήραν μέχρι τώρα καμία απάντηση, ούτε θετική ούτε αρνητική. Επιπλέον, το Δημοτικό Σχολείο Κομάρων Ν. Έβρου δεν τέθηκε ακόμα σε λειτουργία, παρόλο που ο αριθμός των μαθητών είναι επαρκής. Επίσης, υπάρχει και η αίτηση των γονέων του Δημοτικού Σχολείου Χάρμανλικ Κομοτηνής. Και αυτή η αίτηση απορρίφθηκε από τον Διευθυντή Εθνικής Παιδείας.
 
Εάν η Διεύθυνση Παιδείας και οι ενδιαφερόμενοι θέλουν τόσο πολύ να βελτιώσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης, να ξεκινήσουν από το θέμα των βιβλίων που διδάσκονται για το Ελληνόγλωσσο πρόγραμμα. Δηλαδή τα βιβλία διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται σε Δημόσια Σχολεία να χρησιμοποιηθούν και στα Μειονοτικά Σχολεία στο Ελληνόγλωσσο πρόγραμμα . Πιστεύουμε ότι αυτή η πρακτική θα φέρει καλύτερα και πιο γρήγορα αποτελέσματα στην ποιότητα της μειονοτικής εκπαίδευσης από το κλείσιμο των σχολείων.
 
Εάν η Διεύθυνση Παιδείας και οι ενδιαφερόμενοι θέλουν να βελτιώσουν την ποιότητα της εκπαίδευσης, να οργανώσουν σεμινάρια για την διδασκαλία Τουρκικών και τα βιβλία του Τουρκόγλωσσου προγράμματος στους αποφοίτους δασκάλους της ΕΠΑΘ που διδάσκουν στο Τουρκόγλωσσο πρόγραμμα. Οι κηδεμόνες και οι δάσκαλοι εδώ και χρόνια εξέφραζαν την επιθυμία τους για αυτό, αλλά ακόμα περιμένουν. Δεν γίνεται καν λόγος για αυτό το θέμα.
 
Ως κηδεμόνες μαθητών αναρωτιόμαστε γιατί δεν λαμβάνονται στα σοβαρά οι ως άνω παρατηρήσεις μας και γιατί δεν ανταποκρίνεται κανείς αρμόδιος στα δικαιολογημένα αιτήματα μας που αφορούν το Ελληνόγλωσσο και το Τουρκόγλωσσο πρόγραμμα διδασκαλίας. Εάν λάβουμε υπόψη ότι αυτό δεν θα επιβαρύνει καθόλου τον κρατικό προϋπολογισμό, σε τι μπορεί να βλάψει έναν μαθητή, εάν μάθει καλά και τα Ελληνικά και τα Τουρκικά; Απορούμε γιατί αυτοί που ισχυρίζονται ότι ασχολούνται με το θέμα της μειονοτικής παιδείας δεν ενδιαφέρονται για αυτά τα προβλήματα που είναι μείζονος σημασίας για εμάς.
 
Στο σημείο αυτό θέλουμε να επισημάνουμε ότι κατατέθηκαν Αιτήσεις Ακύρωσης ενώπιον των Διοικητικών Δικαστηρίων Ροδόπης και ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας κατά των αποφάσεων παύσης λειτουργίας των Μειονοτικών Σχολείων και ο Σύνδεσμος μας παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις που αφορούν αυτές τις υποθέσεις.
 
Άλλο ένα σοβαρό πρόβλημα της μειονοτικής παιδείας είναι και η ανυπαρξία Μειονοτικών Νηπιαγωγείων. Ήδη από το ακαδημαϊκό έτος 2007-2008 θεσπίστηκε με τον νόμο 3518/2006 η μονοετής υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση. Ωστόσο, η υποχρεωτική προσχολική εκπαίδευση για την μειονότητα τέθηκε σε εφαρμογή μόλις το ακαδημαϊκό έτος 2011-2012. Είναι δικαίωμα μας να ζητάμε προσχολική εκπαίδευση σε δύο γλώσσες και να υπάρχουν μειονοτικά νηπιαγωγεία, όπως υπάρχουν μειονοτικά δημοτικά σχολεία. Παρόλα αυτά, δεν θίγεται καθόλου αυτό το θέμα. Προς απάντηση στα αιτήματα μας, το Υπουργείο Παιδείας προσπάθησε να ιδρύσει «Εκπαιδευτικό Σύστημα με Διερμηνείς» στις αρχές του ακαδημαϊκού έτους 2009-2010 και το ακαδημαϊκό έτος 2016-2017, το οποίο, όμως, δεν μπορεί να θεωρηθεί ουσιαστικά εκπαίδευση. Το γεγονός ότι κανένας δεν αναφέρεται σε αυτό το θέμα στεναχωρεί απίστευτα την Μειονότητα.
 
Η Μειονότητα αποτελεί το 55% του πληθυσμού στον Νομό Ροδόπης, αλλά υπάρχει ΜΟΝΟ ΕΝΑ Μειονοτικό Γυμνάσιο και Λύκειο. Απεναντίας, υπάρχουν 23 Δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια. Σε αρκετές περιπτώσεις ο αριθμός των μαθητών σε τάξεις του Μειονοτικού Γυμνασίου και Λυκείου ξεπερνά τους 40.
 
Στον Νομό Ξάνθης η Μειονότητα αποτελεί το 45% του πληθυσμού και υπάρχει πάλι ΜΟΝΟ ΕΝΑ Μειονοτικό Γυμνάσιο και Λύκειο, αλλά υπάρχουν 36 Δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια.
 
Στον Νομό Έβρου η Μειονότητα αποτελεί το 10% του πληθυσμού και ενώ υπάρχουν 50 Δημόσια Γυμνάσια και Λύκεια, δεν υπάρχει κανένα Μειονοτικό Γυμνάσιο ή Λύκειο.
 
Την στιγμή που έχουμε να αντιμετωπίσουμε τέτοιου βαθμού σοβαρότητας προβλήματα και ενόσω περιμένουμε άμεσα να βρεθεί μια λύση σε αυτά, οι βουλευτές της κυβέρνησης (Ροδόπης & Ξάνθης) που εκλέχθηκαν από την Μειονότητα ασχολούνται με την μήνυση που άσκησε η διοίκηση του Γυμνασίου και Λυκείου Μουζαφφέρ Σαλίχογολου Ξάνθης κατά του Διευθυντή Παιδείας νομού Ξάνθης και με την έγγραφη διαμαρτυρία των συλλόγων των αποφοίτων ΕΠΑΘ στο Υπουργείο Παιδείας για την συνέχιση της λειτουργίας των Μειονοτικών σχολείων. Έχουν ουσιαστικά αναλάβει το ρόλο του συνηγόρου υπεράσπισης τους, σαν να αποτελούν αυτά εκπαιδευτικό πρόβλημα της Μειονότητας.
 
Δηλώνουμε άλλη μια φορά ως γονείς, θέλουμε «Μειονοτική Εκπαίδευση» και θέλουμε τα παιδιά μας «να μάθουνε Ελληνικά», «να μάθουνε Τουρκικά», «να μάθουνε Αγγλικά» και για αυτόν τον λόγο προσπαθούμε, όσο μας επιτρέπει η οικονομική μας κατάσταση, στέλνουμε τα παιδιά μας σε φροντιστήρια και είμαστε πεπεισμένοι ότι τα παιδιά μας καταβάλλουν την προσπάθεια και την επιμονή που απαιτείται, περιμένουμε την αντίστοιχη προσπάθεια για την βελτίωση της εκπαίδευσης και από τις αρμόδιες αρχές, από αυτούς που δηλώνουν ότι ασχολούνται ειδικά με το θέμα της μειονοτικής εκπαίδευσης.
 
Πώς γίνεται ένα παιδί που κάνει 4 ώρες την εβδομάδα Αγγλικά σε φροντιστήριο να μαθαίνει την Αγγλική γλώσσα, παρόλο που δεν τη χρησιμοποιεί καθημερινά, αλλά, ενώ έρχεται σε επαφή με την Ελληνική γλώσσα σε καθημερινή βάση και για περισσότερες ώρες, να μην μπορεί να μιλάει Ελληνικά; Γιατί δεν αναρωτιούνται το Υπουργείο Παιδείας και αυτοί που τόσο ανησυχούν για την μειονοτική παιδεία πώς είναι δυνατόν να συμβαίνει κάτι τέτοιο. Γιατί οι Διευθυντές Παιδείας δεν εξετάζουν από κοντά αυτό το φαινόμενο; Γιατί δεν κινείται καμία διαδικασία όσον αφορά τους εκπαιδευτικούς που δεν μπορούν ή δεν διδάσκουν αποτελεσματικά στο Ελληνόγλωσσο ή στο Τουρκόγλωσσο πρόγραμμα;
 
Ως το όργανο των Μειονοτικών Σχολείων με τις πιο εκτεταμένες αρμοδιότητες, οι Σχολικές Εφορίες βρίσκονται σε ετοιμότητα και έχοντας συνειδητοποιήσει ότι για ένα καλύτερο μέλλον η εκπαίδευση είναι απαραίτητη, θα πράξουν ότι είναι απαραίτητο για μια πιο ποιοτική και σωστή εκπαίδευση και θα συνεχίζουν να ασχολούνται από κοντά με θέματα που άπτονται της Μειονοτικής Εκπαίδευσης».

google-news Ακολουθήστε το paratiritis-news.gr στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις.