Ο καλύτερος φίλος του ανθρώπου στην υπηρεσία των ατόμων με αναπηρία

03.06.2016 11:30

Νατάσσα Βαφειάδου

Έλενα Παλάγκα: Η πρώτη πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων – βοηθών στην Ελλάδα - Συμμετείχε στις δράσεις του 4ου Εκπαιδευτικού Σεμιναρίου των «ΠΕΡΠΑΤΩ» και «ΗΡΟΔΙΚΟΣ» - Και μίλησε στον «ΠτΘ» για τους σκοπούς του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού “Nina Service Dogs”

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Το 4ο Εκπαιδευτικό Σεμινάριο με τίτλο «Άτομα με Αναπηρία Σε Περιβάλλον Κατασκηνώσεων – Σχεδιασμός και Εφαρμογή Προγραμμάτων Ενσωμάτωσης» που διοργάνωσαν και φέτος ο Σύλλογος Ατόμων με Κινητικά Προβλήματα και Φίλων Ν. Ροδόπης «ΠΕΡΠΑΤΩ» και ο Αθλητικός Σύλλογος Ατόμων με Αναπηρία «ΗΡΟΔΙΚΟΣ», στην Θάσο, έδωσε την ευκαιρία στο σύνολο των συμμετεχόντων, εκπαιδευόμενων αλλά και εκπαιδευτών, άτομα με κινητικές αναπηρίες και μη, να παρακολουθήσουν και να συμμετάσχουν σε πρωτότυπες και άκρως ενδιαφέρουσες δραστηριότητες και να γνωρίσουν ενδιαφέροντες ανθρώπους αλλά και προοπτικές που μέχρι τώρα ενδεχομένως αγνοούσαν.
 
Μία εκ των ανθρώπων εκείνων που κέντρισε το ενδιαφέρον όλων κατά κοινή ομολογία ήταν η παρουσίαση της κ. Έλενας Παλάγκα, υπεύθυνη του Μη Κερδοσκοπικού Οργανισμού “Nina Service Dogs”, που εδρεύει στην Θεσσαλονίκη, σκοπός του οποίου είναι η εκπαίδευση σκύλων βοηθών που δίνονται σε παιδιά με ορατές και αόρατες αναπηρίες καθώς και σε ενήλικες κατά περίπτωση.
 
Πρόκειται για έναν οργανισμό ο οποίος σύμφωνα με την κ. Παλάγκα, η οποία είναι η μοναδική πιστοποιημένη εκπαιδεύτρια σκύλων- οδηγών για άτομα με αναπηρίες στην χώρα μας, με σπουδές στην Ελλάδα και στο εξωτερικό – συγκεκριμένα στην Αμερική όπου σπούδασε με υποτροφία, ο οποίος ξεκίνησε την λειτουργία του μόλις τον περασμένο Ιανουάριο στην Θεσσαλονίκη και λειτουργεί με βάση τις δωρεές και τις χορηγίες.
 
Η κ. Παλάγκα παρουσίασε το έργο και τις δράσεις του οργανισμού στους συμμετέχοντες στο σεμινάριο, έχοντας στον πλευρό της τη Nina, ένα πανέμορφο Jack Russel και τον Wall-E που ανήκει στην ράτσα Papillon, οι οποίοι αποτελούν σκύλους βοηθούς συνεδριών.
 
Τα δύο αυτά σκυλιά βοηθοί είναι οι δύο πρώτοι σκύλοι βοηθοί της «οικογένειας» του οργανισμού που συμμετέχουν σε συνεδρίες με παιδιά με αυτισμό και άλλα σύνδρομα, ενώ μαζί με την εκπαιδεύτρια τους καθώς και ψυχολόγους, λογοθεραπευτές, δασκάλους ειδικής αγωγής και άλλους ειδικούς πραγματοποιούν καινοτόμες συνεδρίες με πολύ καλά αποτελέσματα για τα παιδιά.
 
Στο δυναμικό του οργανισμού όμως, όπως εξήγησε η κ. Παλάγκα, εντάσσονται σήμερα και ο Mike, ενά Labrador Retriever, ο οποίος βρίσκεται στο στάδιο της εκπαίδευσης και θα δοθεί μετά την ολοκλήρωση αυτής στην Ασπασία, η οποία το 2013 πυροβολήθηκε από τον πατέρα της και σήμερα βρίσκεται σε κέντρο αποκατάστασης της Λάρισας, αλλά και η Happy April, ένα γερμανικό ποιμενικό, που επίσης μετά το τέλος της εκπαίδευσής του θα δοθεί σε παιδί με αναπηρία.
 
Η εκπαίδευση ενός σκύλου βοηθού σύμφωνα με την ίδια ξεκινά από πολύ νωρίς, σχεδόν με την γέννησή τους και διαρκεί κατά μέσο όρο 15 με 18 μήνες. Το είδος της αναπηρίας που αντιμετωπίζει ο τελικός χειριστής του σκύλου, είναι άμεσα συνυφασμένο τόσο με την επιλογή του κουταβιού, η οποία γίνεται μέσα από ειδικά τεστ προσωπικότητας και ταμπεραμέντου όσο και με την εκπαίδευση αυτού. 

«Οι σκύλοι βοηθοί ένα σημαντικό “εργαλείο” για την ανεξαρτησία και την προστασία ατόμων με αναπηρίες»

Οι σκύλοι βοηθοί δεν προορίζονται μόνο για άτομα με κινητικές αναπηρίες όπως έκανε σαφές η κ. Παλάγκα, αλλά επίσης για άτομα που αντιμετωπίζουν σύνδρομο Down, προβλήματα κώφωσης, αυτισμό, επιληψία, για άτομα που πάσχουν από σύνδρομο μετατραυματικού στρες και λοιπών διαταραχών, καθώς και σκύλοι βοηθοί πολλαπλών υπηρεσιών που αφορούν σε άτομα που αντιμετωπίζουν πάνω από μία αναπηρία και η εκπαίδευση σε κάθε περίπτωση είναι διαφορετική.
 
Για παράδειγμα, όπως εξήγησε η κ. Παλάγκα, στην περίπτωση διαβητικών ή επιληπτικών ατόμων ο σκύλος βοηθός αποτελεί ένα είδους «εργαλείο» το οποίο μπορεί να γνωρίζει τις χημικές μεταβολές που μπορεί να συμβούν στο σώμα του ιδιοκτήτη του, π.χ. αν πέσει το ζάχαρό του ή αν επίκειται μία κρίση επιληψίας, και να προειδοποιήσουν τον ιδιοκτήτη τους πριν αυτό συμβεί. «Μπορεί να ξυπνήσει τους γονείς, να δει τις αντιδράσεις του παιδιού και να ειδοποιήσει κατά πώς έχει μάθει στην εκπαίδευσή του» επεσήμανε η ίδια τονίζοντας πως «ουσιαστικά είναι ένα παραπάνω εργαλείο για την ανεξαρτησία και την προστασία του ατόμου που αντιμετωπίζει κάποιου είδους αναπηρία».
 
Οι σκύλοι βοηθοί που παρέχονται στα παιδιά με αναπηρίες και στις οικογένειές τους ανήκουν στην οργάνωση Nina Service Dogs για όλη τους την ζωή και λαμβάνεται σοβαρά υπόψη η μεταχείριση τους από όλα τα μέλη της οικογένειας στην οποία βρίσκονται εξ ου και όπως τόνισε η κ. Παλάγκα και ο ιδιοκτήτης του σκύλου οφείλει να περιποιείται, να αγαπάει και να σέβεται τον σκύλο. Για τον λόγο αυτό όπως εξήγησε είναι πολύ σημαντικό το δέσιμο που αναπτύσσει ο σκύλος και το παιδί, μία διαδικασία, η οποία επίσης απαιτεί εκπαίδευση και από πλευράς του «χειριστή» όπως είναι ο όρος που χρησιμοποιείται και κατά την οποία και ο ίδιος πρέπει να αποδείξει ότι έχει κατανοήσει τις ανάγκες του σκύλου βοηθού και μπορεί να τον χειριστεί αλλά και να του δώσει εντολές κάτω από όλες τις συνθήκες. Στοχεύοντας δε στο ιδανικό δέσιμο μεταξύ σκύλου και χειριστή δημιουργείται πάντα ένας εναλλακτικός σκύλος βοηθός.
 
«Όλα αυτά γίνονται με χορηγίες» τόνισε η ίδια για να επισημάνει πως η εκπαίδευση ενός σκύλου χρειάζεται αρκετό διάστημα αλλά και χρήματα, απευθύνοντας πρόσκληση σε όποιον θέλει ενδεχομένως να ενισχύσει την προσπάθεια του συλλόγου να συνεισφέρει.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine