Παιδεία εν καιρώ πενίας τέχνας κατεργάζεται

19.12.2013 00:00

Άννα Πατρωνίδου

Δείτε περισσότερα στο: http://www.paratiritis-news.gr/

Στην εποχή της οικονομικής κρίσης και της απαισιοδοξίας, που έχει κυριαρχήσει στην κοινωνία, μηνύματα αισιοδοξίας εκπέμπει το ελληνικό σχολείο που μπορεί να πλήττεται και αυτό, μέσα στη γενικότερη κατάσταση έχει όμως κατορθώσει με μπροστάρηδες φωτεινά μυαλά που στηρίζονται στη δυναμική της νέας γενιάς να παρουσιάσει πρωτοπορίες, διακρίσεις και μαζί τη φωτεινή και αισιόδοξη πλευρά όχι μόνο του ελληνικού σχολείου αλλά και της κοινωνίας. Διακρίσεις που αποτελούν ένα από τα πιο αισιόδοξα, παρήγορα, ενισχυτικά, ψυχικά και εκπαιδευτικά μηνύματα και μάλιστα στον τομέα των καινοτόμων δράσεων.

Πριν από λίγο καιρό τρεις εκπαιδευτικοί της Ροδόπης που διακρίθηκαν για τις καινοτόμες δράσεις τους μεταξύ πολλών εκατοντάδων συναδέλφων τους, βραβεύτηκαν σε ειδική εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Υπουργείο Παιδείας στην Αθήνα. Η διάκριση έγινε στο πλαίσιο της Πράξης «Θεσμός Αριστείας και ανάδειξη Καλών Πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση», για το σχολικό έτος εφαρμογής 2012-2013. Πρόκειται για τους Αβραάμ Αποστολακάκη, από το Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου, την Παναγιώτα Μπλάνα, από το Γυμνάσιο Ιάσμου, τον Φώτη Φωτιάδη από το Μουσικό Γυμνάσιο – Λύκειο Κομοτηνής. Με τους τρεις καθηγητές είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε και να μας παρουσιάσουν την δουλειά τους. Αξιοσημείωτο είναι πως και οι τρεις τονίζουν ότι χωρίς τους μαθητές δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα.


Καινοτόμος δράση με τίτλο «Μαθητές και καθηγητές ως επιμορφούμενοι και επιμορφωτές. Φοράμε τα έξι καπέλα σκέψης και μαθαίνουμε Φυσικές Επιστήμες»- Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου Ροδόπης

Αβραάμ Αποστολακάκης, Φυσικός, καθηγητής στο Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου «Είναι πολύ σημαντική η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας και η αυτενέργεια εκ μέρους του μαχόμενου εκπαιδευτικού»

 

Το σχολικό έτος 2012-2013 πραγματοποιήθηκε η καινοτόμος δράση με τίτλο «Μαθητές και καθηγητές ως επιμορφούμενοι και επιμορφωτές. Φοράμε τα έξι καπέλα σκέψης και μαθαίνουμε Φυσικές Επιστήμες» στο Γυμνάσιο Νέου Σιδηροχωρίου Ροδόπης. Η δράση πραγματοποιήθηκε από τον φυσικό και καθηγητή του σχολείου Αβραάμ Αποστολακάκη με τους μαθητές του και βραβεύθηκε στον θεσμό “Αριστεία και ανάδειξη Καλών Πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση” του 2013.


ΠτΘ: κ. Αποστολάκη κατ’ αρχήν πώς προέκυψε η δράση;
Α.Α.:
Τον Σεπτέμβριο του 2012 ξεκίνησα διαδικτυακή επιμόρφωση μέσω της ασύγχρονης πλατφόρμας τηλεκπαίδευσης της ΔΔΕ Δράμας. Στην επιμόρφωση είχα την ευκαιρία να μάθω για τη μέθοδο «six thinking hats» του Edward de Bono και να την εφαρμόσω διαδικτυακά με τους συναδέλφους και στη συνέχεια στο σχολείο με τους μαθητές. Επομένως, συνδυάζοντας την πείρα μου στην ομαδοσυνεργατική διδασκαλία με τη νέα εμπειρία και τις προοπτικές, που προσέφερε η μέθοδος «six thinking hats», ξεκίνησε και υλοποιήθηκε η παρούσα καινοτόμος δράση.

ΠτΘ: Γιατί είναι καινοτόμος η δράση;
Α.Α.:
Κατ’ αρχήν η δράση είναι καινοτόμος, διότι η μέθοδος «six thinking hats» είναι καινούρια, λίγοι συνάδελφοι τη γνωρίζουν, πόσο μάλλον να έχουν επιμορφωθεί για να την εφαρμόσουν. Από εκεί και πέρα ήταν καινοτόμος και ο τρόπος προσέγγισης. Η επιμόρφωση του καθηγητή, η επιμόρφωση των μαθητών και η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία για την επίλυση καθημερινών προβλημάτων, η δημιουργία «μαθητών-βοηθών επιμορφωτών» κτλ.


«Οι μαθητές έμαθαν στην πράξη ότι ενώ οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί μεταξύ τους και σκέφτονται διαφορετικά, συνεργάζονται για την επίλυση των κοινών τους προβλημάτων»


ΠτΘ: Τι είναι η μέθοδος «six thinking hats»;
Α.Α.:
Η μέθοδος «six thinking hats» («έξι καπέλα σκέψης») είναι μια μέθοδος επίλυσης προβλημάτων και λήψης αποφάσεων. Στην ουσία έχουμε 6 καπέλα διαφορετικών χρωμάτων, από τα οποία το καθένα αντιπροσωπεύει έναν διαφορετικό τρόπο σκέψης - μία διαφορετική λογική. Έτσι, το άσπρο καπέλο είναι αυτό που συγκεντρώνει τις πληροφορίες, το μαύρο καπέλο είναι αυτό που βλέπει τους κινδύνους και τις δυσκολίες, το πράσινο καπέλο είναι αυτό που βλέπει τις εναλλακτικές προτάσεις, το κόκκινο καπέλο είναι αυτό που εκφράζεται αυθόρμητα και συναισθηματικά, το κίτρινο καπέλο είναι αυτό που βλέπει τη θετική πλευρά των πραγμάτων και την αισιοδοξία, και τέλος το μπλε καπέλο είναι αυτό που συντονίζει και λαμβάνει υπόψη τα δεδομένα των άλλων καπέλων. Επομένως, όταν έχουμε να λύσουμε ένα πρόβλημα, οι μαθητές διαλέγουν ένα χρώμα καπέλου και εργάζονται βάσει της λογικής που εκφράζει. Συνολικά, μελετάμε ένα θέμα από όλες τις δυνατές σκοπιές και λαμβάνουμε τις ανάλογες αποφάσεις. Επιπλέον, οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να μάθουν στην πράξη ότι ενώ οι άνθρωποι είναι διαφορετικοί μεταξύ τους και σκέφτονται διαφορετικά, συνεργάζονται για την επίλυση των κοινών τους προβλημάτων. Αυτό είναι ένα σπουδαίο μάθημα για τους μαθητές, αλλά και για εμάς.

«Με το έργο μου, αλλά και τα έργα όλων των εκπαιδευτικών, είτε βραβεύονται είτε όχι, η εκπαίδευση γίνεται καλύτερη»

ΠτΘ: Ποια είναι η συμβολή και η παιδαγωγική αξία του έργου;
Α.Α.:
Το κέρδος από την καινοτόμο δράση είναι μεγάλο για το σχολείο, για τους μαθητές, για τον εκπαιδευτικό και για την εκπαίδευση γενικότερα. Οι μαθητές συνεργάστηκαν ομαλά στις ομάδες, ανέλαβαν ρόλους, βελτίωσαν τις δεξιότητές τους. Εκτός από την καινούρια γνώση στις Φυσικές Επιστήμες, έμαθαν έναν νέο τρόπο προσέγγισης καθημερινών προβλημάτων που θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν στην καθημερινή τους ζωή (πολλές εταιρίες χρησιμοποιούν αυτήν τη μέθοδο για να βελτιώσουν τον χρόνο απόκρισης σε προβλήματα που προκύπτουν). Επίσης, φαίνεται και από την τελική αξιολόγηση της δράσης το πόσο τους άρεσε και τι κέρδισαν από αυτό.
Όσον αφορά στο σχολείο, επίσης το κέρδος ήταν ορατό. Βελτιώθηκαν οι σχέσεις των μαθητών, πράγμα πολύ σημαντικό για ένα πολυπολιτισμικό σχολείο. Έγινε διάχυση και στα άλλα μαθήματα, η εμπειρία μεταφέρθηκε και στους γονείς και οι μαθητές ζητούσαν να επαναληφθεί. Για εμένα το όφελος ήταν επίσης μεγάλο. Βίωσα τη χαρά της μάθησης, είδα τους μαθητές μου να συνεργάζονται, έμαθα μια καινούρια μέθοδο διδασκαλίας και γέμισα με επιπλέον εφόδια για το εκπαιδευτικό μου έργο. Με το έργο μου, αλλά και τα έργα όλων των εκπαιδευτικών, είτε βραβεύονται είτε όχι, η εκπαίδευση γίνεται καλύτερη. Είναι πολύ σημαντική η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, η εφαρμογή νέων μεθόδων διδασκαλίας και η αυτενέργεια εκ μέρους του μαχόμενου εκπαιδευτικού. Οι δασκαλοκεντρικές μέθοδοι διδασκαλίας έχουν μείνει στο παρελθόν και υπάρχει εκπαιδευτική πρόοδος και στη χώρα μας, αν και είμαστε ακόμα πίσω σε σχέση με τον μέσο όρο της Ευρώπης.

«Είναι πολύ σημαντικό να έχεις δίπλα σου καλούς συνεργάτες»

ΠτΘ: Ποιοι συνετέλεσαν στην εκπαιδευτική δράση και θα θέλατε να ευχαριστήσετε;
Α.Α.:
Κατ’ αρχάς να ευχαριστήσω τη σύζυγό μου Φωτεινή για τον χρόνο και τον χώρο που μου δίνει για τις καινοτόμες δράσεις, τις επιμορφώσεις, τη συγγραφή βιβλίων, τον αθλητισμό και όλα όσα κάνω που με γεμίζουν και με κάνουν καλύτερο. Να ευχαριστήσω την ΔΔΕ Δράμας και όσους συνεργάστηκαν για να πραγματοποιηθεί η διαδικτυακή επιμόρφωση που αποτέλεσε το εφαλτήριο για να υλοποιηθεί η καινοτόμος δράση. Να ευχαριστήσω τον συνάδελφο Γιάννη Μαμαλιόγκα που με ενημέρωσε και συμμετείχε επίσης στην επιμόρφωση. Να ευχαριστήσω τον σχολικό σύμβουλο Χρήστο Γκοτζαρίδη που είναι πάντα ανοικτός στις καινοτόμες δράσεις. Να ευχαριστήσω τον διευθυντή του Γυμνασίου Νέου Σιδηροχωρίου, Βασίλη Βεκίνη, που είναι πάντα δίπλα μου σε οτιδήποτε χρειαστώ. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις δίπλα σου καλούς συνεργάτες. Τέλος, να ευχαριστήσω τους μαθητές του Γυμνασίου Νέου Σιδηροχωρίου του σχολικού έτους 2012-2013, τους γονείς και τους συναδέλφους που αγκάλιασαν με ενθουσιασμό την όλη προσπάθεια.


«Δυστυχώς, υπάρχουν και λίγοι συνάδελφοι που αφέθηκαν εξαιτίας της κρίσης και των συνεπειών στον μισθό τους»

ΠτΘ: Η χώρα βρίσκεται σε δύσκολη οικονομική κατάσταση. Σε μια περίοδο κρίσης πώς κρίνετε την κατάσταση της εκπαίδευσης στην χώρα μας;
Α.Α.:
Τα πράγματα είναι αρκετά δύσκολα. Από τη μία οι εκπαιδευτικοί είναι πιο έτοιμοι από ποτέ, και το εννοώ αυτό, έχουν επιμορφωθεί, έχουν γνώσεις, έχουν στη διάθεσή τους την τεχνολογία και το διαδίκτυο. Από την άλλη έχουμε τα οικονομικά προβλήματα που πλήττουν όλη την κοινωνία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Πολλές ελλείψεις στα σχολεία, απολύσεις, δυσμενείς οικονομικές συνθήκες για μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, και φυσικά η απαισιοδοξία ζωγραφισμένη στα πρόσωπα των περισσοτέρων που φέρει γκρίνια και ραθυμία. Εκεί είναι που πρέπει να κάνουμε τη διαφορά και να προσφέρουμε στην εκπαίδευση και στην κοινωνία γενικότερα, έστω και εθελοντικά και υπό δύσκολες συνθήκες. Οι περισσότεροι συνάδελφοι δουλεύουν με τον ίδιο ζήλο, όπως και πριν την κρίση. Δυστυχώς υπάρχουν και λίγοι συνάδελφοι που αφέθηκαν εξαιτίας της κρίσης και των συνεπειών στον μισθό τους. Τέλος, υπάρχουν και συνάδελφοι που εξαιτίας της κατάστασης δίνουν ακόμα περισσότερα και εθελοντικά, προσπαθώντας να αναπληρώσουν το χαμένο ενδιαφέρον των μαθητών, δίνοντάς τους τη γνώση με πιο εναλλακτικό και σύγχρονο τρόπο. Προσωπικά, αν και ο μισθός μου είναι πολύ χαμηλότερος από τον μέσο όρο των συναδέλφων, εκτός από τα σεμινάρια που παρακολουθώ και τις καινοτομίες που εφαρμόζω στο σχολείο, διδάσκω εθελοντικά στο κοινωνικό φροντιστήριο του δήμου Κομοτηνής. Μπορεί η κρίση να έχει κάνει τους μαθητές μας, και εμάς, φτωχότερους, δεν θα επιτρέψω όμως να τους κάνει και πιο αμόρφωτους. Καλώ όλους τους εκπαιδευτικούς, τους γονείς και τους μαθητές να εργαστούν προς αυτήν την κατεύθυνση, διότι η εκπαίδευση είναι ο βασικότερος πυλώνας της κοινωνίας και το δυνατότερο θεμέλιο για τη σωστή ανάπτυξη των μελλοντικών γενεών.

 

Καινοτόμος δράση «Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη για τα 100 χρόνια από την γέννησή του»-Γυμνάσιο Ιάσμου Ν. Ροδόπης

Παναγιώτα Μπλάνα, φιλόλογος, καθηγήτρια στο Γυμνάσιο Ιάσμου «Η δραματοποίηση στην εκπαίδευση μέσο για τους εκπαιδευτικούς για να πετύχουν με βιωματικό τρόπο πολλούς στόχους και να επικοινωνήσουν με τα παιδιά»


«Η ποίηση του Ελύτη, ταξίδεψε τα παιδιά, τα έκανε να νιώσουν αισθήματα βαθιά, να εμπνευστούν, να αγαπήσουν την πατρίδα τους, τον πολιτισμό τους, να ονειρευτούν, να ελπίζουν»


Η καινοτόμος δράση «Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη για τα 100 χρόνια από την γέννησή του» εφαρμόστηκε στο Γυμνάσιο Ιάσμου Ν. Ροδόπης, κατά το σχολικό έτος 2011-2012 στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος του σχολείου με τίτλο, «Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη, 100 χρόνια από την γέννησή του». Η δράση πραγματοποιήθηκε από την φιλόλογο και καθηγήτρια του σχολείου Παναγιώτα Μπλάνα και τους μαθητές της και βραβεύθηκε στον θεσμό "Αριστεία και ανάδειξη Καλών Πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση" του 2013.

 

«Η καινοτόμος δράση προέκυψε από την επικαιρότητα του θέματος, αλλά και από την ανάγκη να γνωρίσουν οι μαθητές έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές»

 

ΠτΘ: κ. Μπλάνα ξεκινώντας θα ήθελα να μας εξηγήσετε πώς προέκυψε η καινοτόμος δράση;
Π.Μ.:
Π.Μ.: Κατ’ αρχάς από την επικαιρότητα του θέματος, όταν το 2011 ορίστηκε από το υπουργείο πολιτισμού ως έτος Οδυσσέα Ελύτη για τα 100 χρόνια από τη γέννησή του, αλλά και από την ανάγκη να γνωρίσουν οι μαθητές έναν από τους μεγαλύτερους Έλληνες ποιητές και μάλιστα βραβευμένο με το Νόμπελ λογοτεχνίας, το 1979, για την ποιητική του σύνθεση «Άξιον Εστί». Ένας άλλος λόγος ήταν τα διαχρονικά μηνύματα που μας στέλνει το έργο του Ελύτη για την Ελλάδα, τη γλώσσα, την ιστορία μας, για την αισιόδοξη πλευρά της ζωής. Παράλληλα, η προσπάθεια μου να κινητοποιήσω και τους μαθητές με μειωμένο ενδιαφέρον στο μάθημα, ξεφεύγοντας από τις συνηθισμένες εκπαιδευτικές τεχνικές και αναζητώντας εναλλακτικούς τρόπους προσέγγισης της λογοτεχνίας. Επίσης θα έλεγα ότι η καινοτόμος δράση προέκυψε και από το ενδιαφέρον των μαθητών να συμμετάσχουν με βιωματικό τρόπο σε κάτι διαφορετικό και πρωτοποριακό και από τις νέες απαιτήσεις ενός σύγχρονου τρόπου μάθησης μέσω των ΤΠΕ, εργαλείο για την αναζήτηση και κατάκτηση της γνώσης. Τέλος, θα πρόσθετα και την αγάπη μου για τους μαθητές, ιδιαίτερα του συγκεκριμένου σχολείου, το οποίο είναι ένα επαρχιακό σχολείο σε μια ακριτική περιοχή, όπου η πλειονότητα των μαθητών είναι Μουσουλμάνοι στο θρήσκευμα και η επαφή τους με τον ελληνικό πολιτισμό είναι ελάχιστη.

 

ΠτΘ: Θα μπορούσατε να μας περιγράψετε τι αφορούσε η συγκεκριμένη καινοτόμος δράση;
Π.Μ.:
Η καινοτόμος δράση είναι ένα «Αφιέρωμα στον Οδυσσέα Ελύτη για τα 100 χρόνια από την γέννησή του» και εφαρμόστηκε στο Γυμνάσιο Ιάσμου Ν. Ροδόπης, κατά το σχολικό έτος 2011-2012 στο πλαίσιο του πολιτιστικού προγράμματος του σχολείου μας. Στο πρόγραμμα συμμετείχαν 24 μαθητές της Β΄ κ Γ΄ Γυμνασίου. Η όλη δράση προσπάθησε να στηριχθεί πάνω στις δυνατότητες των παιδιών. Αρχικά σχεδιάζαμε με τους μαθητές του προγράμματος να ασχοληθούμε με μια προβολή παρουσίασης της ζωής και του έργου του ποιητή με την αξιοποίηση των ΤΠΕ. Στη συνέχεια όμως, θέτοντας υψηλότερους στόχους, οδηγηθήκαμε να εμπλουτίσουμε τη δράση μας με χορογραφίες, απαγγελίες και δραματοποίηση ποιημάτων.
Έτσι, διαμορφώθηκε το παρακάτω σενάριο: η ιδέα ήταν μια μαθήτρια να υποδυθεί μια δημοσιογράφο και ένας μαθητής να υποδυθεί τον Οδυσσέα Ελύτη . Η δημοσιογράφος (μαθήτρια) παίρνει συνέντευξη από τον Οδυσσέα Ελύτη (μαθητή), ο οποίος ξεδιπλώνει βασικές πτυχές της ζωής του και αναφέρεται στα σημαντικότερα ποιητικά του έργα. Παράλληλα, παρεμβάλλονται αποσπάσματα από μαγνητοσκοπημένη συνέντευξη του ίδιου του ποιητή, τα οποία παρουσιάζονται με τη βοήθεια του projector. Μέσα από τα λόγια του Ελύτη (είτε του ίδιου του ποιητή, είτε του μαθητή που τον υποδύεται) μας αποκαλύπτονται τα παιδικά του χρόνια, πότε ξεκίνησε η ενασχόληση του με την ποίηση, ποιοι λογοτέχνες τον επηρέασαν καθώς και η ενασχόλησή του με μεταφράσεις ευρωπαίων ποιητών, θεατρικών συγγραφέων, η συγγραφή δοκιμίων και η τεχνική της χαρτοκολλητικής (collage). Ακόμα ο ποιητής μας αποκαλύπτει πως προέκυψε το όνομα Ελύτης, πως αξιοποιεί την ελληνική γλώσσα στα ποιήματά του και τέλος ποιες είναι οι πηγές έμπνευσής του. Στη συνέχεια μας παρουσιάζει μέρος των ποιητικών του συλλογών. Το πιο σημαντικό που μαθαίνουμε από τον ίδιο τον ποιητή (από παλιότερη συνέντευξη του), είναι το πώς γεννιέται ένα ποίημα, μια ποιητική σύνθεση, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για ένα σύνθετο ποιητικό έργο που πήρε Νόμπελ λογοτεχνίας, το Άξιον εστί.
Τη συνέντευξη του ποιητή-μαθητή πλαισιώνει παρουσίαση διαφανειών με σχετικές εικόνες. Το ποιητικό του έργο μας παρουσιάζεται με τη χρονική σειρά έκδοσής του. Κάθε φορά που γίνεται αναφορά σε κάποια ποιητική συλλογή, αναφέρονται και τα θέματα της συλλογής. Επίσης παρεμβάλλονται μελοποιημένα ποιήματα οπτικοποιημένα, χορός, απαγγελίες και δραματοποίηση ποιημάτων.

«Η δράση προώθησε με βιωματικό τρόπο τη μάθηση στη διδασκαλία της λογοτεχνίας μέσω της δραματοποίησης των ποιημάτων»

ΠτΘ: Γιατί κατά την άποψή σας η δράση είναι καινοτόμα;
Π.Μ.:
Επειδή η δράση εφάρμοσε μια νέα προσέγγιση, αποτέλεσε μια ανοιχτή διαδικασία μάθησης αξιοποιώντας τις ΤΠΕ και προώθησε με βιωματικό τρόπο τη μάθηση στη διδασκαλία της λογοτεχνίας μέσω της δραματοποίησης των ποιημάτων. Για πρώτη φορά στο σχολείο μας επιχειρήθηκε η διασύνδεση της λογοτεχνίας με άλλα αντίστοιχα γνωστικά αντικείμενα (σύμφωνα με τα ΑΠΣ και ΔΕΠΣ) όπως Πληροφορική, Καλλιτεχνικά, Θεατρική αγωγή, Μουσική, Γυμναστική (χορός).

ΠτΘ: Χρησιμοποιήσατε μια συγκεκριμένη μέθοδο προσέγγισης;
Π.Μ.:
Η μέθοδος που ακολουθήθηκε ήταν η μαθητοκεντρική, διερευνητική ομαδοσυνεργατική και βιωματική. Παράλληλα υπήρξε και αξιοποίηση των Τ.Π.Ε. Θεωρήθηκε, λοιπόν, καλό να προσεγγίσουν οι μαθητές περισσότερο τον ποιητή και την ποίησή του, ψάχνοντας στο διαδίκτυο για πληροφορίες και οικοδομώντας οι ίδιοι τη γνώση, πέρα και πάνω από αυτή που υπάρχει στα σχολικά εγχειρίδια, αποκτώντας έτσι εποπτεία του έργου του ποιητή, σύμφωνα με την ολιστική προσέγγιση. Παράλληλα, μέσα από τη βιωματική προσέγγιση οι μαθητές εκφράστηκαν καλλιτεχνικά με τη μουσική, το χορό, την απαγγελία ποιημάτων καθώς και με τη δραματοποίηση τους. Έτσι ενεργοποίησαν τη φαντασία και την αυτενέργεια τους, φανέρωσαν δεξιότητες που τις είχαν κρυμμένες, ξεδίπλωσαν τις κλίσεις τους και είχαν την ευκαιρία να συναντήσουν το ποιητή, να αισθανθούν την ποίηση του, να ανακαλύψουν ότι η ποίηση δεν είναι αποκομμένη από τις άλλες μορφές τέχνης και τέλος να εκφράσουν προσωπικά συναισθήματα και προβληματισμούς.
Μέσα από τη δραματοποίηση τα παιδιά έμαθαν να συνεργάζονται για ένα κοινό έργο και να κατανοούν την αξία που έχει η συμβολή του καθενός για το σύνολο. Επίσης, οι θεατρικές παραστάσεις συμβάλλουν στον εμπλουτισμό της σχολικής ζωής και βοηθούν την ένταξη όλων των μαθητών στη μαθητική ομάδα, ανεξάρτητα από τις επιδόσεις τους, το φύλο, την κοινωνική και πολιτισμική προέλευση.

«Μέσα από τη δραματοποίηση τα παιδιά έμαθαν να συνεργάζονται για ένα κοινό έργο και να κατανοούν την αξία που έχει η συμβολή του καθενός για το σύνολο»


ΠτΘ: Πιστεύετε ότι είναι δυνατή η διεύρυνση αυτής της εφαρμογής και σε άλλους τομείς -αντικείμενα της σχολικής μονάδας;
Π.Μ.:
Ναι επειδή η δραματοποίηση στην εκπαίδευση μπορεί να εφαρμοστεί ως μέσο με το οποίο οι εκπαιδευτικοί όλων σχεδόν των ειδικοτήτων μπορούν να πετύχουν με βιωματικό τρόπο πολλούς στόχους στο μάθημά τους και παράλληλα να επικοινωνήσουν με τα παιδιά. Η αυτοπεποίθηση και η αυτοεκτίμηση που απέκτησαν τα παιδιά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα είναι ένα ισχυρό κίνητρο για να λαμβάνουν μέρος και σε άλλες τέτοιες δραστηριότητες χωρίς δισταγμό. Ταυτόχρονα οι γνώσεις που απέκτησαν τα παιδιά στην αξιοποίηση των ΤΠΕ θα τα βοηθήσουν ώστε και στις επόμενες εργασίες τους να εργαστούν με τον ίδιο τρόπο, αφού έμαθαν πώς να μαθαίνουν.

ΠτΘ: Γενικότερα ποια ήταν τα συμπεράσματα τα οποία εξήχθησαν;
Π.Μ.:
Θα έλεγα ότι παρατηρήθηκε αυξημένη αυτοπεποίθηση και υψηλή αυτοεκτίμηση στους μαθητές που συμμετείχαν στο πρόγραμμα. Η συνεργασία μεταξύ των μαθητών τους έφερε πιο κοντά και βελτίωσε τις διαπροσωπικές τους σχέσεις καθώς ενισχύθηκε ο διάλογος ως μέσο για την επίλυση προβλημάτων. Η όλη δράση συνετέλεσε στην ανάπτυξη βασικών ικανοτήτων όπως συνεργασία με άλλους καθώς επίσης και στην ανάπτυξη δεξιοτήτων όπως αποτελεσματικής αναζήτησης στο διαδίκτυο και επιλογής της κατάλληλης πληροφορίας για την παραγωγή πολυτροπικού κειμένου. Ταυτόχρονα είδαν με θετικό τρόπο και έμαθαν πως μπορούν να προσεγγίσουν έναν ποιητή, που έως τώρα τους ήταν απρόσιτος και βρίσκονταν στη σφαίρα του ασύλληπτου. Τέλος η ποίηση του Ελύτη, τους ταξίδεψε, τους έκανε να νιώσουν αισθήματα βαθιά, να εμπνευστούν, να αγαπήσουν την πατρίδα τους, τον πολιτισμό τους, να ονειρευτούν, να ελπίζουν.

ΠτΘ: Πώς μπορεί να συμβάλλει στη βελτίωση της διδακτικής πράξης η δράση αυτή;
Π.Μ.:
Κάθε δράση συμβάλλει στη διδακτική πράξη και έχει επιτυχή αποτελέσματα όταν θέτονται ξεκάθαροι στόχοι και προσαρμόζεται στις δυνατότητες των μαθητών. Η συγκεκριμένη δράση είχε όλα τα παραπάνω καθώς επίσης και η όλη οργάνωση της διδασκαλίας πραγματοποιήθηκε γύρω από θέματα που ενδιαφέρουν και αφορούν τους ίδιους τους μαθητές, όπως αναζήτηση στο διαδίκτυο, μουσική, χορός, θέατρο.


ΠτΘ: Ποια η παιδαγωγική αξία της δράσης κατά την άποψή σας;
Π.Μ.:
Η δράση συνέβαλε στην προσωπική, κοινωνική και πολιτιστική ανάπτυξη των μαθητών. Οι μαθητές ανέδειξαν τις προσωπικές τους δεξιότητες, ένιωσαν ότι ανήκουν σε ομάδα, ότι είναι ένα σημαντικό μέλος της κοινωνίας και ότι συμμετέχουν στη διαμόρφωση της, δημιουργώντας οι ίδιοι πολιτισμό. Επίσης ανέπτυξαν διαπροσωπικές σχέσεις ανεξάρτητα από τη γλώσσα, την προέλευση και τη θρησκεία τους.

 

ΠτΘ: Υπήρξε στήριξη από φορείς της τοπικής κοινωνίας στην πραγματοποίηση της δράσης σας;
Π.Μ:
Πράγματι, στην τελική εκδήλωση, η οποία πραγματοποιήθηκε στο τέλος του σχολικού έτους, στις 16 Μαΐου 2012 στο πνευματικό κέντρο του δήμου Ιάσμου με την παρουσία των μαθητών του Γυμνασίου και Λυκείου Ιάσμου, καθώς και γονέων και τοπικών παραγόντων, υπήρξε συνεργασία με το δήμο Ιάσμου, που μας παραχώρησε το Πνευματικό Κέντρο, το Δημοτικό Σχολείο Ιάσμου το οποίο μας διέθεσε μικρόφωνα ( χειλόφωνα), το Μουσικό σχολείο Κομοτηνής για τη διάθεση μαθητή του σχολείου τους, ο οποίος θα συνόδευε στο πιάνο την ερμηνεία δύο ποιημάτων, το Λύκειο Ιάσμου για τη διάθεση μαθητή τους για τη ρύθμιση του ήχου και γενικά για τη μικροφωνική εγκατάσταση και το ΔΗΠΕΘΕ Κομοτηνής για τα κοστούμια της παράστασης. Θα ήθελα να ευχαριστήσω και δημόσια όλους τους παραπάνω για την άμεση ανταπόκρισή τους και για τη βοήθεια που μας πρόσφεραν. Επίσης συνεργαστήκαμε με τους παρακάτω εκπαιδευτικούς του σχολείου μας: τη γυμνάστρια κ. Δουρουκλάκη , τους καθηγητές πληροφορικής κ. Ραλλίδη και κ. Κουρή και ιδιαίτερα με τη φιλόλογο κ. Λεμπιδάκη. Τέλος, θα ήθελα να ευχαριστήσω και δημόσια όλους τους παραπάνω για την άμεση ανταπόκρισή τους και για τη βοήθεια που μας πρόσφεραν μα περισσότερο θέλω να ευχαριστήσω θερμά μέσα από την καρδιά μου τους μαθητές που συμμετείχαν σ΄αυτό πρόγραμμα"

 

Πρόγραμμα Comenius- Let Us Look At The Sky (LULATS)-Γυμνάσιο Νέου Ολβίου Ξάνθης

Φώτης Φωτιάδης, χημικός, καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής «Τα παιδιά έχουν μέσα τους τη σπίθα και περιμένουν το δάσκαλο που θα την ανάψει»


«Μέσω του προγράμματος ικανοποιήσαμε και δικές μας ανάγκες, όπως η ελεύθερη έκφραση, η δημιουργικότητα, η διαφορετική προσέγγιση της γνώσης»

 

Το Let Us Look At The Sky (LULATS) είναι ένα πρόγραμμα Comenius που εφαρμόστηκε τη διετία 2010 – 2012 στο Γυμνάσιο Νέου Ολβίου Ξάνθης από τους καθηγητές Γεωργία Κίτσιου, Αντωνία Κοτσιμπού, Τζοβάνα Φωτακίδου, Αρετή Μποφιλίου και Φώτη Φωτιάδη, που πλέον εργάζεται ως καθηγητής στο Μουσικό Σχολείο Κομοτηνής. Η δράση βραβεύθηκε στον θεσμό «Αριστεία και ανάδειξη Καλών Πρακτικών στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» του 2013.


«Μέσω του προγράμματος οι μαθητές ήλθαν σε επαφή με μαθητές άλλων χωρών, δούλεψαν ομαδικά, έμαθαν διαφορετικούς πολιτισμούς και τρόπους σκέψης»

ΠτΘ: κ. Φωτιάδη, τι ακριβώς αφορούσε το πρόγραμμα για το οποίο βραβευτήκατε;
Φ.Φ.:
Το πρόγραμμα Comenius είχε τίτλο «Let Us Look At The Sky» (LULATS) και βασικός του άξονας ήταν η Αστρονομία με προεκτάσεις στην Ιστορία, στην Τεχνολογία, στη Χημεία, στη Φυσική, στα Μαθηματικά κ.α. Μέσω του προγράμματος δόθηκε επιπλέον η ευκαιρία στους μαθητές να έλθουν σε επαφή με μαθητές άλλων χωρών, να δουλέψουν με ομαδικό πνεύμα, να χρησιμοποιήσουν τις σύγχρονες τεχνολογίες, να γνωρίσουν διαφορετικούς πολιτισμούς και τρόπους σκέψης. Στο πλαίσιο του προγράμματος υπήρξε συνεργασία με τέσσερα σχολεία που βρίσκονται στη Νυρεμβέργη (Γερμανία), στο Τρούτνοφ (Τσεχία), στη Μαδρίτη (Ισπανία) και στο Ταουραγκέ (Λιθουανία), σχολεία στα οποία οι μαθητές έχουν πολύ υψηλότερο γνωστικό επίπεδο, με δεδομένο ότι οι περισσότεροι από τους μαθητές μας ανήκουν σε κλειστές ομάδες με περιορισμένα γλωσσικά και πολιτισμικά ερεθίσματα, συγκεκριμένα το 80% των μαθητών είναι μουσουλμάνοι και από το υπόλοιπο 20% οι περισσότεροι είναι ρομά, γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα το σχολείο να έχει πολύ μεγάλα ποσοστά σχολικής διαρροής, επίσημα περίπου 29% ενώ ανεπίσημα φτάνει πάνω από το 40% καθώς πολλοί μαθητές του δημοτικού δεν εγγράφονται στο Γυμνάσιο.

ΠτΘ: Ακολουθήσατε μια συγκεκριμένη στρατηγική στη δράση;
Φ.Φ.:
Η γενικότερη στρατηγική μας στηρίχθηκε στο γεγονός ότι λειτουργήσαμε ως συνεργάτες, συνδιερευνητές, βοηθοί και καθοδηγητές των μαθητών μας. Τους επιτρέψαμε να δράσουν ελεύθερα, ενώ παράλληλα προσπαθήσαμε να ενισχύσουμε την ικανότητά τους να ερευνούν, να συλλέγουν πληροφορίες, να λύνουν προβλήματα, να παίρνουν αποφάσεις, να στοχάζονται κριτικά, να συνεργάζονται και να δημιουργούν, βοηθώντας έτσι την ανάπτυξη της δυναμικής της ομάδας. Λειτουργώντας όμως με αυτό τον τρόπο και μέσα από τη συνεργασία που είχαμε με μαθητές, συναδέλφους και γονείς ικανοποιήσαμε και δικές μας ανάγκες, όπως η ελεύθερη έκφραση, η δημιουργικότητα, η διαφορετική προσέγγιση της γνώσης, ανάγκες που πνίγονται στην καθημερινότητα της εκπαιδευτικής πραγματικότητας.

ΠτΘ: Πώς ήταν η συνεργασία σας, πώς δουλέψατε;
Φ.Φ.:
Το πρόγραμμα ξεκίνησε με συναντήσεις προσανατολισμού όπου οι μαθητές επέλεγαν μέσα από μια λίστα θεμάτων εργασίες βιβλιογραφικού χαρακτήρα, μάλιστα κάποιοι πρότειναν και δικές τους, τις οποίες θα έπρεπε να παρουσιάσουν στη συνέχεια με τη μορφή ppt στους συμμαθητές τους. Έτσι οι μαθητές έγιναν δάσκαλοι, δέχθηκαν ερωτήσεις, έδωσαν εξηγήσεις αλλά κυρίως συζήτησαν στα ελληνικά.

ΠτΘ: Αν θέλατε να κάνετε μια συνολική αποτίμηση του έργου που παρήχθη τι θα λέγατε;
Φ.Φ.:
Αποτιμώντας συνολικά, είκοσι μαθητές παρουσίασαν στους συμμαθητές τους 26 εργασίες, που αφορούσαν ενδεικτικά το άστρο της Βηθλεέμ, τη ζωή και το έργο του Γαλιλαίου, την Ιερά Εξέταση, τον Ερατοσθένη, τον κατάλογο Messier, τη θεωρία της Πανσπερμίας. Επίσης, στα Αγγλικά μεταφράστηκαν από τους μαθητές και «ανέβηκαν» στην ιστοσελίδα του προγράμματος (www.lulats.eu) πέντε από τις εργασίες αυτές. Οι μαθητές εκφράστηκαν λογοτεχνικά γράφοντας τέσσερις μικρές ιστορίες φαντασίας και ένα ποίημα στα ελληνικά, ενώ ζωγράφισαν για το logo του προγράμματος λαμβάνοντας μέρος στον σχετικό διαγωνισμό. Όσον αφορά στις ατομικές κατασκευές συναρμολόγησαν μινιατούρες διαστημικών σταθμών και διαστημικών οχημάτων, τρία τηλεσκόπια τύπου Γαλιλαίου (δύο φακών), τρία τηλεσκόπια τύπου Κέπλερ (τριών φακών), δύο ηλιακά ρολόγια, δύο διαστημόπλοια Columbia και αεριωθούμενα οχήματα, ενώ δημιούργησαν «τη γωνιά» του Comenius (LULATS Corner) όπου γινόταν ανάρτηση των δράσεων. Δύο μαθητές ετοίμασαν ένα μικρό βίντεο που θα «έδινε» μια εικόνα του σχολείου μας στην πρώτη συνάντησή μας στη Γερμανία. Ο τίτλος του βίντεο είναι «Το Γυμνάσιο του Νέου Ολβίου Ξάνθης», έχει διάρκεια 6 λεπτά και οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να το δουν στο youtube. Μαθητές της Α’ τάξης έβαψαν διάφορα έτοιμα θέματα αστρονομικού ενδιαφέροντος (εξωγήινους, ρομπότ, διαστημόπλοια κ.α.) που ήταν τυπωμένα σε Α4 και τα κόλλησαν σε τοίχους του σχολείου. Επίσης απέκτησαν pen friends με τους οποίους είχαν επικοινωνία μέσω e-mail. Επίσης, οι μαθητές συμμετείχαν στη συγγραφή του λεξικού του προγράμματος που περιείχε όρους Αστρονομίας, καθώς και στη συγγραφή πέντε ιστοριών φαντασίας στα Αγγλικά, συνεργαζόμενοι «με τους συμμαθητές τους» στο εξωτερικό. Στη δράση αυτή, κάθε χώρα έγραφε την αρχή μιας ιστορίας που είχε τίτλο «Guide to Galaxy» και στη συνέχεια την προωθούσε σε επόμενη χώρα που έπρεπε να τη συνεχίσει και αυτό γινόταν έως ότου η ιστορία περάσει από όλες τις χώρες. Έτσι δημιουργήθηκαν 5 διαφορετικές ιστορίες φαντασίας. Όταν η ιστορία που ξεκίνησαν οι μαθητές μας, ξαναγύρισε ολοκληρωμένη σε μας, δύο μαθητές και μια ομάδα μαθητών την εικονογράφησαν παράγοντας έτσι τρία κόμικς. Τα δύο από αυτά υπάρχουν με τη μορφή e-book στο διαδίκτυο. Τέλος επανέλαβαν το πείραμα του Ερατοσθένη και υπολόγισαν την ακτίνα και την περίμετρο της Γης.

ΠτΘ: Τι ακριβώς συνιστούν οι δράσεις LULATS WEEKS και LULATS DAY
Φ.Φ.:
Στις κοινές δράσεις με τα συνεργαζόμενα σχολεία επινοήθηκαν οι «βδομάδες του LULATS». Σε αυτές υπήρχε επικοινωνία και «δράση» μέσω Skype. Έτσι τραγουδήσαμε και παίξαμε παντομίμα με τους συμμαθητές μας στο εξωτερικό. Για τις ανάγκες αυτής της δράσης δημιουργήθηκε μια καλλιτεχνική ομάδα. Ως επακόλουθο δημιουργήθηκε και μια μικρή ομάδα χορού. Όσον αφορά στις LULATS DAY με την έγκριση του συλλόγου σε επιλεγμένη μέρα αφιερώθηκαν οι τέσσερις τελευταίες ώρες των μαθημάτων στο πρόγραμμα Comenius με στόχο τη μεγαλύτερη διάχυση του προγράμματος. Έτσι πραγματοποιήθηκαν παράλληλα εργαστήρια δημιουργικότητας.

«Οι μαθητές μετέτρεψαν τη συνάντηση στην Ελλάδα σε φιλοξενία χάρη στη συμμετοχή των γονιών τους»

ΠτΘ: Στη συνάντηση που έγινε στην Ελλάδα πώς συμμετείχαν οι μαθητές;
Φ.Φ.:
Οι μαθητές συμμετείχαν ενεργά τόσο στην προετοιμασία όσο και στην υλοποίηση της συνάντησης. Καταρχήν καθάρισαν, έβαψαν και διακόσμησαν τις τάξεις τους και τους διαδρόμους του σχολείου και δημιούργησαν έναν χώρο που ονομάστηκε «εκφράζομαι», όπου ο καθένας μπορεί να εκφράζει και να συζητά τις απόψεις του. Χαρακτηριστικό αυτών των δράσεων ήταν ότι πραγματοποιήθηκαν μέσα σε ένα πολύ ευχάριστο και διασκεδαστικό κλίμα τα Σαββατοκύριακα. Το σημαντικότερο όμως ήταν ότι μετέτρεψαν τη συνάντηση στην Ελλάδα σε φιλοξενία και αυτό οφείλεται και στη συμμετοχή των γονιών τους. Χαρακτηριστικό είναι ότι τους υποδέχθηκαν θερμά στο αεροδρόμιο (κάτι που δε συνέβη στις συναντήσεις στις άλλες χώρες) ετοιμάζοντας μάλιστα ένα ειδικό χαλί LULATS (από χαρτί) και κερνώντας τους παράλληλα λουκούμια. Τους ξενάγησαν στα χωριά τους με σύντομες παρουσιάσεις στα Αγγλικά και κάτω από τα μεγάλα πλατάνια τους κέρασαν καφέ, χυμούς και το παραδοσιακό «τσορέκι», οργάνωσαν μια φανταστική ατμόσφαιρα τη «βραδιά της Αστροπαρατήρησης» χρησιμοποιώντας φαναράκια, προσφέροντας παράλληλα αστροχυμούς και αστροποτά, ετοίμασαν φαγητά, γλυκά και οργάνωσαν το τελικό παραδοσιακό γλέντι με μουσική και χορό.

«Χωρίς τη συμμετοχή των μαθητών μας δεν θα μπορούσε να γίνει τίποτα»

ΠτΘ: Πώς θα αποτιμούσατε τα αποτελέσματα της δράσης;
Φ.Φ.:
Βελτιώνοντας τις σχέσεις με τα παιδιά και τους γονείς δημιουργήθηκε ένα κλίμα εμπιστοσύνης. Σήμερα πια πιστεύουμε ότι η προσπάθειά μας πέτυχε, γιατί υπήρχε εξαιρετική συνεργασία μεταξύ μας και η δυναμική της ομάδας λειτούργησε κατά ένα τρόπο μαγικό. Το πιο σημαντικό όμως από όλα ήταν η συμμετοχή των μαθητών μας, γιατί χωρίς αυτούς τίποτα δε θα μπορούσε να γίνει. Τα παιδιά έχουν μέσα τους τη σπίθα και περιμένουν το δάσκαλο που θα την ανάψει! Νομίζουμε ότι οι μαθητές μας έβγαλαν τον καλύτερο εαυτό τους και η θετική τους στάση στην προσπάθειά μας ήταν η μεγαλύτερη ανταμοιβή μας.


«Αξιοσημείωτο των επισκέψεων στο εξωτερικό η συμμετοχή δύο μαθητριών ρομά, γεγονός επανάσταση για την τοπική κοινωνία»

ΠτΘ: Στο πλαίσιο του προγράμματος επισκεφθήκατε και το εξωτερικό. Τι αποκόμισαν από αυτές τις επισκέψεις οι μαθητές σας;
Φ.Φ.:
Επτά μαθητές επισκέφθηκαν τη Μαδρίτη όπου συμμετείχαν σε πλήθος δραστηριοτήτων και αποκόμισαν μοναδικές εμπειρίες αφού επισκέφθηκαν μουσεία και θαύμασαν σπάνιους πίνακες ζωγραφικής, είδαν διάσημα ιστορικά τηλεσκόπια, εργάστηκαν ομαδικά, χόρεψαν και κυρίως απόκτησαν φίλους. Επίσης, άλλοι επτά μαθητές επισκέφθηκαν δύο πόλεις της Τσεχίας, Πράγα και Τρούτνοφ, όπου συμμετείχαν και εκεί σε πλήθος δραστηριοτήτων, είδαν το αστρονομικό ρολόι της Πράγας (1410), είδαν Μαύρο Θέατρο, έμαθαν πατινάζ από τους Τσέχους συμμαθητές τους, αναρριχήθηκαν στον τοίχο του σχολείου, εργάστηκαν, διασκέδασαν κλπ. Το αξιοσημείωτο όμως ήταν η συμμετοχή δύο μαθητριών ρομά, γεγονός επανάσταση για την τοπική κοινωνία.

 

Εργαστήρια, αστροπαρατηρήσεις και ηλιοπαρατήρηση

ΠτΘ: Ποια ήταν αυτά τα εργαστήρια;
Φ.Φ.:
Πρώτα, το αποκριάτικο Εργαστήριο με θέμα τους εξωγήινους στο οποίο οι μαθητές κατασκεύασαν τις δικές τους αποκριάτικες μάσκες και παράλληλα ντύθηκαν εξωγήινοι κάνοντας μακιγιάζ. Εργαστήριο για τη γλώσσα των Lulatsers όπου δημιούργησαν και μίλησαν το αλφάβητο των LULATSERS στηριζόμενοι στους βασικούς κανόνες δημιουργίας μιας γλώσσας. Θεατρικό εργαστήριο με θέμα «Από τη γη στο διάστημα και από το διάστημα στη γη…». Δέκα μαθητές δούλεψαν ομαδικά και δημιούργησαν τα δικά τους θεατρικά κείμενα, τα σκηνοθέτησαν και στη συνέχεια τα παρουσίασαν. Μαθητές αυτής της ομάδας δραματοποίησαν και παρουσίασαν στους μαθητές και τους καθηγητές και των 5 χωρών το μύθο «Η κόμη της Βερενίκης» κατά τη διάρκεια της συνάντησης στην Ελλάδα. Εργαστήριο κινηματογράφου, στη διάρκεια του οποίου προβλήθηκε η ταινία του Στ. Σπίλμπεργκ «Ε.Τ, ο Εξωγήινος». Αποτέλεσμα αυτού του εργαστηρίου ήταν και η ίδρυση κινηματογραφικής λέσχης.

Μετά την επιτυχημένη «μέρα του LULATS» προσανατολιστήκαμε σε συναντήσεις της ομάδας με συγκεκριμένες δημιουργικές ομαδοσυνεργατικές δράσεις. Τέτοιες ήταν το εργαστήριο κατασκευής πλανηταρίου, κατασκευή που προτείνει το εκπαιδευτικό τμήμα της NASA με κόστος 50 €. Μέσα στο πλανητάριο ακολούθησε άλλη μια δράση στην οποία οι μαθητές τρύπησαν την οροφή του με καρφίτσες δημιουργώντας κάποιους από τους γνωστούς αστερισμούς.

• Εργαστήριο δημιουργίας αστερισμών και μύθων. Είναι γνωστό ότι οι αστερισμοί συνοδεύονται από έναν μύθο, στο δικό μας εργαστήριο λοιπόν ομάδες μαθητών φαντάστηκαν και δημιούργησαν τους δικούς τους μύθους που αντιστοιχούσαν στους δικούς τους φανταστικούς αστερισμούς. Στη συνέχεια τρύπησαν τους αστερισμούς στο πλανητάριο και αφηγήθηκαν τους μύθους στις υπόλοιπες ομάδες.

• Εργαστήριο κατασκευής φανταστικών διαστημικών σταθμών από άχρηστα υλικά.

• Εργαστήριο κατασκευής του πλανητικού μας συστήματος υπό κλίμακα, φουσκώνοντας μπαλόνια, μαζεύοντας εφημερίδες, κόβοντάς τες σε μικρές λωρίδες, φτιάχνοντας κόλα με αλεύρι (paper mache), κολλώντας τις λωρίδες στα μπαλόνια, βάφοντας και τέλος κρεμώντας τους πλανήτες σε ένα ταβάνι του σχολείου.

Στο πλαίσιο επίσης του προγράμματος διοργανώθηκαν 3 αστροπαρατηρήσεις που πραγματοποιήθηκαν τόσο στο χώρο του σχολείου όσο και στο εκκλησάκι του Προφήτη Ηλία στο Ν. Όλβιο και στις οποίες προσκάλεσαν την τοπική κοινωνία. Εκεί έστησαν το τηλεσκόπιο, έμαθαν να το χειρίζονται στοιχειωδώς και παρατήρησαν τη Σελήνη (όπως και την έκλειψή της), το Δία, τον Κρόνο, καθώς και διάφορους αστερισμούς όπως αυτόν του Ωρίωνα, της Μεγάλης και της Μικρής Άρκτου. Διοργάνωσαν επίσης και μια ηλιοπαρατήρηση με ένα ειδικό ηλιακό τηλεσκόπιο που δανειστήκαμε από το Σύλλογο Ερασιτεχνικής Αστρονομίας Θράκης.

ΓΝΩΜΕΣ

DUTH CORNER

Magazine